12 april 2023

Leerlingenraad

Het examenjaar van Feline en Thiemen bij Instituut Blankestijn

Hoe is het om examen te doen op Instituut Blankestijn? Feline en Thiemen zijn overgestapt, nadat ze op hun vorige school niet tevreden waren over hun cijfers. Nu benutten ze hun leerpotentie én zorgen ze ervoor dat de school een alsmaar leukere plek wordt. Ze zitten namelijk samen in de leerlingenraad. We vroegen hoe hun examenjaar en rol in de leerlingenraad tot nu toe bevalt.

Waarom zijn jullie overgestapt naar Instituut Blankestijn?

Feline: ‘’In de vierde stond ik er slecht voor en dreigde ik te blijven zitten. Ik heb dyslexie en kreeg niet de hulp die ik nodig had. Maar ik wist dat ik het wél kon. Ervaringsverhalen van anderen gaven mij vertrouwen in Instituut Blankestijn. En zo begon ik vorig schooljaar in vwo 5. Het is elke dag een lange reis van bijna anderhalf uur vanaf Laren. Maar dat is het dubbel en dwars waard.’’

Thiemen: ‘’Daar ben ik het mee eens. Ik woon in een dorp vlakbij Gouda, maar ik had ook meer vertrouwen in Instituut Blankestijn dan in andere scholen. Ik wil volgend schooljaar international business studeren en de universiteiten die mijn voorkeur hebben, hanteren een numerus fixus. Een mooie cijferlijst werkt in dit geval in mijn voordeel. Maar ik stond er vorig jaar niet goed voor en dat maakt het lastig. Mijn vader ging vroeger naar Instituut Blankestijn en volgens hem was er eigenlijk geen andere optie: Instituut Blankestijn was, ondanks een dagelijkse reis naar Utrecht, de beste keuze.’’

‘’Nu doe het 2 in 1-examenjaar, waarin ik 5 en 6 vwo combineer. Er zit dus wel druk op de ketel, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik dit jaar mijn diploma haal! Er is namelijk geen school zo persoonlijk als Instituut Blankestijn.’’

Wat voor verschil maakt Instituut Blankestijn?

Feline: ‘’Je krijgt veel persoonlijke aandacht en er zitten maximaal 8 leerlingen in een klas. In die van mij zitten er 5; dat is een groot verschil met de groepen van 28 die ik gewend was. Maar dat maakt het niet minder gezellig! Je bouwt snel een hechte band op. Ook met de docenten. Je kent elkaar goed; er hangt een familiesfeer en je voelt je thuis. Daarom vind ik het geen probleem om lang te reizen voor school.’’

Thiemen: ‘’De verhouding tussen leerling en docent is hier wel speciaal. Naast dat het contact heel persoonlijk is, kun je altijd een extra uur inplannen als je iets niet begrijpt. Ook kun je ervoor kiezen om een les te volgen in een andere klas, zodat je de uitleg over een onderwerp nog eens hoort en je vragen kunt stellen. Als je hier je examenjaar volgt en nog veel moeite hebt met materie uit vwo 5, kun je dus daar even aanhaken. Daarnaast motiveren leerlingen elkaar onderling. We zijn allemaal gedreven om de examens te halen.’’

‘’Ik kom elke dag laat thuis, maar dan heb ik mijn huiswerk wél al af en kan ik thuis meer ontspannen zonder aan school te denken.’’

Zelf dragen jullie ook bij aan een fijne schooltijd! Hoe zijn jullie een leerlingenraad begonnen?

Feline: ‘’Vorig jaar hadden we het met mevrouw Van Welt – Danes over een eventuele reis en wat activiteiten die we konden organiseren. En zo ontstond onze nieuwe leerlingenraad. Een vriendin sloot enthousiast aan, maar we misten nog een man in de raad! Daarom vroegen we Thiemen.’’

Thiemen: ‘’En nu zoeken we elkaar op en hebben we regelmatig bijeenkomsten. Vooral dingen die bijdragen aan een goede sfeer komen vaak ter sprake.’’

Wat hebben jullie als leerlingenraad zoal besproken?

Feline: ‘’We bespreken bijvoorbeeld hoe we leerlingen kunnen informeren over de naderende studiekeuze, de komende open dagen en hoe het inschrijven voor een opleiding werkt. En we verzorgen verschillende spullen: van doppers en truien tot een tafelvoetbaltafel in onze aula. Maar we organiseren ook activiteiten, zoals een kerstdiner. Het is heel leuk om mee te denken over leuke activiteiten en verbeteringen!’’