10 november 2022

Mijn jaar Blankestijn was het eerste waarin ik met plezier naar school ging

Wouter van Veen haalde in schooljaar 2021-2022, amper 17,  zijn vwo-diploma bij ons instituut. Enige maanden later vertelt hij, aangevuld door zijn moeder Claudia, over zijn examenjaar en de redenen om te kiezen voor Instituut Blankestijn.

De eerste zes jaar van zijn leven woont Wouter met zijn vader, moeder, zus en broer in het buitenland, in verband met het werk van zijn vader. Na deze jaren, hij spreekt inmiddels 5 talen, keert Wouter terug naar Nederland en gaat naar het reguliere onderwijs. Het wordt een jarenlange tocht langs vele scholen, waarbij Wouter zich op een school steeds niet thuis voelt. De belangrijkste reden hiervoor is dat hij op intellectueel gebied ver vooruit loopt op zijn oudere klasgenoten. Hij wordt gepest, gaat huilend naar school, wordt depressief en gaat onderpresteren. Een jenaplanbasisschool en tweetalig middelbaar onderwijs lijken uitkomst te bieden. Toch bouwt Wouter een sterke weerstand op tegen alles wat met school te maken heeft. Er wordt besloten om Wouter de bovenbouw op een buitenlandse internationale school te laten volgen en hij vertrekt met zijn vader en moeder naar het verre Oosten.

Tijdens een kerstvakantie wordt Wouter in Nederland getest, “want misschien verwachten we wel te veel van hem”. Via die test wordt bij Wouter hoogbegaafdheid geconstateerd. Hij heeft vooral last van de grote kloof tussen zijn intellectuele- en sociaal-emotionele ontwikkeling. Toch moet hij voorlopig in het buitenland zijn schoolcarrière online voortzetten op de internationale school. Tijdens de wereldwijde lockdown krijgt hij weer depressies, gaat hij weer onderpresteren en heeft hij weer absoluut geen plezier op school. Als hij zestien is, wordt besloten om Wouter in Nederland zijn vwo-diploma te laten halen. Het is de bedoeling dat hij in één jaar zijn examen zal doen.

In Nederland blijkt dat Wouter in het reguliere onderwijs weer niet op zijn plaats is. Bovendien is hij daar niet welkom. “De reguliere scholen in Nederland zijn gericht op de gemiddelde leerling. Het Nederlandse schoolsysteem dreigde van Wouter een ‘thuiszitter’ te maken”, aldus zijn moeder Claudia.

In de zomer van 2021 lijkt Wouter terug te kunnen keren op zijn oude Nederlandse school, maar dan wel terug naar Havo-4. Een vwo-examen zou op dat moment volgens de directie een te groot risico zijn. Dit is de tweede keer dat Wouter door een schooldirectie in de steek wordt gelaten. Op een basisschool had hij al eens meegemaakt dat de directie op het allerlaatste moment toch geen verantwoordelijkheid wilde nemen voor een op Wouter toegesneden lesplan. “In Nederland heb je een groot probleem als je afwijkt van het gemiddelde.“ Inmiddels breekt de tweede coronacrisis uit. Er ligt voor Wouter een extra jaar online-onderwijs in het verschiet, met alle bekende negatieve effecten van dien. Zijn ouders besluiten informatie in te winnen bij Instituut Blankestijn.

Blankestijn: oog voor de mogelijkheden en de persoon

Claudia: “Wat opviel tijdens ons kennismakingsgesprek was de open houding. Er wordt niet naar de moeilijkheden gekeken, maar naar de mogelijkheden. Blankestijn kijkt niet naar het systeem, maar naar de persoon. Het gebouw is vriendelijker dan reguliere schoolgebouwen, een soort Harry-Potter-clubhuis”. Vlak voor de start van het nieuwe schooljaar kiezen Wouter en zijn ouders voor een twee jaar in één jaar 5/6 vwo bij Instituut Blankestijn. “De eerste week was best spannend, maar al gauw zagen we dat Wouter blij naar school ging en vrienden maakte.“

Plezier

Wouter: “Mijn jaar Blankestijn was het eerste waarin ik met plezier naar school ging. De docenten hebben tijd voor je en als je van je eigen docent een individuele bijles wil, kan dat meestal dezelfde dag. Op andere scholen moet je een afspraak maken ‘voor over twee weken’ en dan krijg je nog bijles in een groep. Dit jaar Blankestijn was best perfect.”

Goede basis voor de toekomst

Claudia: “De opleiding van Blankestijn is een goede basis voor de toekomst. Ik ben als ouder blij dat Wouter door Blankestijn weer lol heeft in leren. Ik vind dat hij zijn talent moet gebruiken voor anderen”. Hoe Wouter zijn talenten gaat gebruiken, is nog niet precies bekend. De studie A.I. valt hem tegen en het komende semester zal hij zelf op zoek gaan naar wat wel bij hem past. Hij heeft een brede belangstelling voor vakken als natuurkunde en sterrenkunde, maar ook voor Biomedical Engineering en Liberal Arts and Sciences. Aan de andere kant zou het ook een jaar survivalvakken aan de hogeschool van Noorwegen kunnen worden.” “Er zou eigenlijk een universiteit zoals Blankestijn moeten zijn, aldus Wouter.