Opleiding
Universiteit Utrecht: Franse taal- en letterkunde, met als specialismen taalkunde, onderwijskunde en curriculumontwikkeling (ontwikkeling van onderwijs- en toetsmaterialen)
Werkervaring
Pensioenspecialist en -trainer, docent Frans, coordinator onderbouw en conrector onderwijs.
Particulier onderwijs
Particulier onderwijs heeft een meerwaarde: onderwijs in een betrokken omgeving waar de leerlingen maximaal hun talenten kunnen ontwikkelen.
Instituut Blankestijn
Een vriendin vertelde enthousiaste verhalen over haar middelbare school: Instituut Blankestijn. Dat leek me een prachtige omgeving om als leerling te mogen zijn en als docent om les te mogen geven. Ik solliciteerde eind 2006 als docent Frans en werd aangenomen.
Iedere docent heeft hier meerdere taken, zodat je maximaal betrokken bent bij de leerlingen en het instituut. Ik heb de taken van mentor, coordinator, stuurgroeplid en conrector onderwijs met plezier vervuld. Per 1 augustus 2019 ben ik rector.
Twee dingen
Het intensief kunnen begeleiden van de leerlingen om het beste uit zichzelf te halen, ze te laten zien dat ze het wèl kunnen, daar doen we het voor.
Door de kleine groepen kan elke leerling ontdekken hoe hij het beste leert en ontwikkelt zijn talenten, die hij in de toekomst kan inzetten.
En verder
Met plezier iets doen vormt de basis voor leren; je persoonlijke talenten ontdekken en leren gebruiken vormt de basis voor je verdere ontwikkeling. Dit zijn waardes die voor mij zowel in werk als in privé het uitgangspunt vormen.
In mijn vrije tijd speel ik graag tennis en daag mezelf uit in de sportschool.
Dr. Feiko Postma – Conrector kwaliteitszorg
Dr. Feiko Postma
Opleiding
Lerarenopleiding geschiedenis en Duits (Delft)
Universiteit van Leiden: geschiedenis
Werkervaring
Internationale nachttreinen (verantwoordelijke voor een deel van de trein)
Docent Duits en nieuwsanalyse aan École Tunon (Den Haag)
Docent op diverse middelbare scholen (o.a. Goes en Den Haag)
Particulier onderwijs
Bij École Tunon kwam ik in aanraking met het particulier onderwijs. Maar pas toen ik bij Instituut Blankestijn kwam, wist ik: ‘Dit is mijn plek.’ Ik had het vanaf het eerste uur naar mijn zin.
Instituut Blankestijn
Sinds 1991 werk ik bij Instituut Blankestijn als docent geschiedenis. In 2008 werd ik conrector. Het aantrekkelijke van hier werken is het lesgeven aan kleine groepen en door het veelvuldige trainen merken dat de leerlingen vooruitgaan.
Twee dingen
Het leuke is dat je van de leerlingen iets persoonlijks terugkrijgt, wanneer je hen persoonlijk benadert. Hier bij Blankestijn heb ik een goede persoonlijke band met de leerlingen kunnen ontwikkelen.
Studeren/schrijven en lesgeven heb ik altijd gecombineerd. Die twee kanten hebben elkaar beïnvloed en op beide gebieden heb ik er voordeel aan gehad.
En verder
In 2003 promoveerde ik in Leiden. Al mijn schrijf- en onderzoekswerk had ik nooit kunnen verrichten op een andere school. Overdag gaf ik ontspannen les en verheugde ik mij op het schrijven in de avonduren, terwijl ik ’s avonds al weer met veel genoegen vooruitkeek naar de lessen van de volgende dag.
Mijn hobby’s: Duitse en Franse literatuur, schrijven, Bach, Vivaldi, renaissancemuziek, Schubert, Moody Blues, Beatles en alle andere mooie muziek uit de jaren ’60. Verder natuurlijk Feyenoord, een gevoel zonder weerga!
Intussen heb ik ook wat boeken op mijn naam staan:
Als een druppel op een gloeiende plaat. De Saksen in Transsylvanië. (2009)
De repatriëring van Sovjetonderdanen uit Nederland 1944-1956. Mythe en waarheid (dissertatie). (2003)
De zoon die niet was. (2012)
Veranderende tijden 1795-1939. (2012)
Een historisch overzicht van de twintigste eeuw I (1871-1939), Soest 2013.
De nachttrein bleef rijden. (2015)
Grote mogendheden en hun neergang. Verdiepingsbundel geschiedenis, Soest 2017.
Begrijp je nu waarom ik niet huilde…? 74 blz., Soest 2019.
Artikelen:
‘De Duitsers in Roemenië: van Gastsiedler tot Aussiedler’, Internationale Spectator 38(1984-4) Blz. 203-211.
‘De repatriëring van Sovjetburgers uit Nederland: mythe en waarheid’, Tijdschrift voor Geschiedenis 112(2000) Blz. 30-49.
‘Hongarije en Roemenië, gevangenen van het verleden’, Internationale Spectator 41(1987-4) Blz. 364-371.
‘Mennonieten tussen vrijheid en dictatuur. Nederlands-Russische onenigheid in de spiegel van naoorlogs repatriëringsbeleid’ Doopsgezinde Bijdragen Nieuwe Reeks 26 (2000) Blz. 111-121.
‘Sombere Petersburgse vertellingen: Nederlandse diplomaten en het verval van een ancien régime’, In: Bart van der Boom en Femme S. Gaastra (red.), Kerk, Cultuur en Koloniën. Opstellen over Nederland rond 1900 (Amsterdam 2005) Blz. 229-242.
‘The final exodus of Romania’s Germans’, Plural Societies 20(1991) Blz. 89-107.
Verder: artikelen in een aantal regionale historische bladen, opiniërende artikelen in Nederlands Dagblad, Provinciale Zeeuwse Courant, de Volkskrant en NRC Handelsblad. Interviews: Wereldomroep over het Nederlandse beleid tegenover de Russische displaced persons in 1944-1956 (Engelstalige uitzendingen) en OVT naar aanleiding van mijn dissertatie.
Drs. Sake Schoorl – Conrector onderwijs
Drs. Sake Schoorl
Opleiding
Universiteit Leiden: MA Political Debate (history)
Lerarenopleiding: Iclon, 1e graads docent Geschiedenis.
Werkervaring
Docent geschiedenis gymnasium Den Haag
Vestigingsmanager wijnwinkel
Particulier onderwijs
Kleinschaligheid en de volledige aandacht die recht doet tot elke leerling.
Instituut Blankestijn
Wegens een verhuizing pour l’amour naar Utrecht was ik op zoek naar een baan die dicht bij huis was. Instituut Blankestijn kwam op mijn pad en sprak mij direct aan. Na twee gesprekken kon ik bijna meteen beginnen.
Twee dingen
Niet alleen binnen maar ook buiten de les is de band met leerlingen belangrijk. Soms is er bij onderprestatie meer aan de hand dan je in eerste instantie denkt. Goed contact met leerlingen zorgt voor inzicht in de persoonlijkheid om zo het optimale uit de leerling te halen.
Daarnaast is een positieve instelling essentieel in de les. Dit betekent enthousiasme en ruimte voor persoonlijke verhalen. Vanzelfsprekend gepaard met een flinke dosis humor. Immers; een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
En verder
Zoveel mogelijk uit het leven halen. Vele liefhebberijen waar de balans altijd zoek is.Ontembare passies naast het onderwijs: mijn vriendin, koken, een goed glas wijn, fitness, boeken op papier, Utrechtse filmhuizen en muziek in alle vormen en maten.
Stuurgroep
Teunis Bunt – Examensecretaris
Teunis Bunt
Opleiding
Gelderse Leergangen/Interstudie: Nederlands MO-A en MO-B. Verder heb ik verschillende nascholingscursussen gevolgd op het gebied van leerlingbegeleiding.
Werkervaring
Als docent Nederlands o.a. bij scholen in Zetten, Ede, Maarssen en Amersfoort. Tussendoor was ik vijf jaar lang persvoorlichter. Sinds een aantal jaren ben ik examinator bij de staatsexamens.
Verder werk ik freelance als redacteur, recensent, interviewer en columnist.
Particulier onderwijs
Het particulier onderwijs kwam min of meer per toeval op mijn pad. Nadat ik lesgegeven had op scholen met meer dan tweeduizend leerlingen, leek het me een verademing om te werken op een school waar je alle leerlingen kent. Dat bleek inderdaad het geval te zijn.
Instituut Blankestijn
Sinds 2008 werk ik bij Blankestijn als docent Nederlands. Tijdens het sollicitatiegesprek merkte ik al dat de sfeer me aansprak: in deze school is er meer aandacht voor mensen dan voor regeltjes.
Twee dingen
Bij Instituut Blankestijn zijn alle lijnen kort: met de leerlingen, de collega’s, de directie en de ouders en dat werkt heel erg plezierig. Bovendien ligt hier het accent nog op de primaire taak van de leraar: lesgeven en leerlingen begeleiden. Er wordt niet onnodig vergaderd.
En verder
Als docent Nederlands ben ik natuurlijk een enthousiast lezer van literatuur. Verder lees ik veel strips (graphic novels). Op mijn weblog (Bunt Blogt) schrijf ik over diverse onderwerpen. Op maandagavond ben ik voor de buitenwereld onbereikbaar: dan schaak ik.
Drs. Ingmar Bloemendal
Drs. Ingmar Bloemendal
Opleiding
Universiteit Utrecht: Engelse Taal en Cultuur: Educatie en Communicatie (MEd)
Werkervaring
Tijdens mijn studie heb ik stagegelopen op het Farel College te Amersfoort en Het Streek te Ede. Hierna heb ik anderhalf jaar Engels gegeven bij Omeida English Language School in Yangshuo, China. Terug in Nederland heb ik twee jaar lesgegeven aan het Herbert Vissers College in Nieuw Vennep.
Particulieronderwijs
Ik heb kleinschaligheid en maatwerk altijd erg gewaardeerd en dat is in het regulier onderwijs praktisch niet haalbaar.
InstituutBlankestijn
Toen ik voor mijn eerste gesprek binnenkwam, zag ik veel gedreven mensen met hart voor hun vak en een school waar iedereen elkaar kent. Dit spreekt mij erg aan dit zijn dan ook de voornaamste redenen waarom ik hier graag werk.
Twee dingen
Het coachen en intensief begeleiden van leerlingen is wat het onderwijs voor mij zo leuk maakt. Het behalen van grote, maar ook kleine successen bij het leren van een nieuwe taal en zien hoe de leerlingen het zich eigen maken brengt veel voldoening.
Kleinschaligheid zorgt vaak ook voor een goede sfeer en veel ruimte voor maatwerk en extra ondersteuning of uitdaging waar nodig.
En verder
In mijn vrije tijd lees ik graag en ga ik de natuur in. In mijn lessen probeer ik altijd te variëren, vernieuwen om het zo toegankelijk en interessant mogelijk te maken voor mijn leerlingen.
Drs. Robert Wilborts
Drs. Robert Wilborts
Opleiding
Universiteit van Tilburg: economie
Universiteit van Amsterdam: postdoctorale controllersopleiding
Werkervaring
Als business controller bij NS heb ik me beziggehouden met de bedrijfseconomische zaken die komen kijken bij het rijden van treinen. Daarnaast ben ik werkzaam geweest als docent economie op een andere particuliere school in Amersfoort.
Particulier onderwijs
Binnen het particulier onderwijs leer je als docent de leerlingen echt kennen. Kleinschalig en samen toewerken naar mooie resultaten die in het reguliere onderwijs zeker niet altijd haalbaar blijken.
Instituut Blankestijn
Meteen bij de kennismaking voelde Instituut Blankestijn al aan als een grote familie waar zowel docenten als leerlingen open en vriendelijk met elkaar omgaan. Bij een andere particuliere school had ik het lesgeven in kleine groepen al ervaren en dat werkt geweldig, zeker bij Instituut Blankestijn waar de leerling écht centraal staat.
Twee dingen
Enerzijds ben ik economiedocent, waarbij de leerlingen in korte tijd alle ins en outs van het economisch examenprogramma leren kennen. Daarnaast zie ik het als mijn taak om leerlingen bij te staan om, zelfstandig, te leren om het allerbeste uit zichzelf te halen. Daarbij doel ik niet uitsluitend op de studieresultaten, maar juist ook als mens die zijn of haar passie leert kennen, zijn hart durft te volgen en dromen weet waar te maken.
En verder
Naast mijn werk ben ik een fervent sporter die eigenlijk alle sporten leuk vindt. Ik sla graag een balletje op de squashbaan, loop regelmatig een rondje hard, stap op mijn kitesurfplank en ik besteed ook aandacht aan mijn innerlijke mens middels yoga en meditatie.
Drs. Marko Henkels – Klassieke talen, Wiskunde
Drs. Marko Henkels
Jeroen Sloot – Bedrijfseconomie
Jeroen Sloot
Opleiding
In Zwolle heb ik na het vwo, bedrijfskundige informatica en bedrijfseconomie gestudeerd. In Tilburg heb ik de master bedrijfseconomie gedaan.
Werkervaring
Eerst ben ik in het bedrijfsleven werkzaam geweest in de boekhouding en de ICT. Daarna ben ik het onderwijs in gegaan. Ik heb gewerkt op scholen in Almere en Harderwijk.
Particulier onderwijs
Vooral het contact met leerlingen vind ik leuk en het feit dat onderwijs inderdaad elke dag anders is. Bij het particulier onderwijs is het contact met leerlingen directer en het werk is ook afwisselender, omdat je er naar streeft om maatwerk af te leveren.
Instituut Blankestijn
In 2008 heb ik een open sollicitatie gestuurd naar Instituut Blankestijn. Na een tijdje werd er contact met mij opgenomen en daarna ben ik al snel begonnen als docent management en organisatie en economie.
Twee dingen
Inmiddels kennen de leerlingen mijn manier van werken. Een nieuw onderwerp start ik altijd met een korte uitleg en daarna behandel ik een opgave als voorbeeld. Leerlingen kunnen dan zelf aan de slag met opdrachten. Als het nodig is, volgt er meer uitleg. Mijn doel is pas bereikt als alle leerlingen in staat zijn om zelfstandig hun taken te maken. In mijn lessen wordt in het algemeen goed gewerkt in een prettige sfeer.
En verder In mijn vrije tijd ben ik actief bezig bij mijn voetbalclub Flevo Boys in Emmeloord en moet ik alles volgen wat met Feyenoord te maken heeft.
Docenten
Drs. Anouk Bedaux – Franse taal en letterkunde
Drs. Anouk Bedaux
Opleiding
Universiteit Utrecht: Franse taal en letterkunde en de opleiding tot remedial teacher voor het voortgezet onderwijs.
Werkervaring
Project Manager Loyaltyprogramma’s voor Franstalige banken (o.a. Fortis België-Luxemburg)
Docent Frans aan een middelbare school in Soest
Particulier onderwijs
Door het werken in kleine groepen kan ik mijn ervaring als remedial teacher al tijdens de les inzetten.
Instituut Blankestijn
In 2008 heb ik de overgestapt gemaakt van het reguliere naar het particuliere onderwijs, op steenworp afstand van mijn huis.
Twee dingen
Wat het werken op Instituut Blankestijn zo bijzonder maakt, is dat we in heel kleine groepjes werken. Dit is prettig en het werkt! De meeste leerlingen vinden de Franse taal een mooie taal, maar helaas ook erg moeilijk. Elke leerling is anders en werkt daardoor anders. Je zult hem/haar dus individueel moeten begeleiden, stimuleren en enthousiast maken voor je vak.
Opvallend is dat ook de dyslectische leerlingen op Instituut Blankestijn kiezen voor het vak Frans als examenvak en dan ook nog met een mooi cijfer slagen. Op andere scholen is dat meestal niet zo omdat daar minder ruimte is voor een persoonlijke aanpak.
En verder
De leerlingen staan bij ons op nummer één. Dit weten ze en waarderen ze ook. Het persoonlijke contact met de leerlingen maakt het dat er in de lessen hard gewerkt wordt, maar dat er op zijn tijd ook ruimte is voor gezelligheid en andere leuke dingen, want de Franse taal en cultuur heeft ons veel te bieden!
Drs. Claudius Cambier – Aardrijkskunde
Drs. Claudius Cambier
Opleiding
Universiteit van Amsterdam: sociale geografie
Werkervaring
Verschillende middelbare scholen, in Heemstede, Amsterdam en Alkmaar.
Particulier onderwijs
Op een gegeven moment zocht ik werk en was er een vacature in het particulier onderwijs. Eerlijk gezegd wist ik er toen nog niet zoveel van.
Instituut Blankestijn
In 2000 solliciteerde ik bij Instituut Blankestijn en ik werd aangenomen. Het werk beviel me meteen.
Twee dingen
Door de kleine klassen heb je direct contact met leerlingen en dat ervaar ik als prettig. Doordat je zo op de individuele leerling gericht bent, boek je sneller resultaat.
En verder
In mijn vrije tijd lees en kook ik graag. Mijn favoriete muziek is blues en rock. Ik fiets, zwem en wandel veel en loop al jaren mee met de Nijmeegse wandel vierdaagse. Verder woon ik samen met mijn vriendin in het zuiden des lands.
Drs. Monty Hansen – Nederlands, geschiedenis en kunst
Drs. Monty Hansen
Opleiding
Rijksuniversiteit Utrecht, Instituut De Vooys: Nederlandse taal en letterkunde, met als bijvakken geschiedenis en kunstgeschiedenis.
Rijksuniversiteit Utrecht: rechten, met als specialisme staatsrecht.
Werkervaring
Archeon: parkmanager Romeinse tijd
Particulier onderwijs
Na al die jaren weet ik wel wat me aanspreekt in het particulier onderwijs: in een kleine organisatie ben je meer dan een onbeduidend radertje in het systeem. Het betekent ook dat je de verantwoordelijkheid moet nemen voor de prestaties van je leerlingen.
Instituut Blankestijn
Vanaf 1989 ben ik verbonden aan het Instituut. Er was een vacature voor een docent Nederlands. De advertentie wekte mijn belangstelling en ik belde op. Daarna volgde een gesprek, zonder dat ik een sollicitatiebrief heb hoeven schrijven. Eerst werkte ik hier alleen als docent Nederlands, maar tegenwoordig houd ik me ook bezig met de vakken kunst, geschiedenis/maatschappijleer en filosofie.
Twee dingen
In mijn werk kan ik mijn voorliefde voor literatuur en toneel tot uitdrukking brengen. Ik organiseer dan ook vaak uitstapjes naar de schouwburg om de leerlingen kennis te laten maken met de boeiende wereld van het theater. Hierbij wordt altijd het nuttige gecombineerd met het aangename, omdat een voorstelling altijd aansluit bij een literatuurlijst of een examenvak. Ook de excursies naar musea voor de vakken kunst en geschiedenis sluiten zo dicht mogelijk aan bij het Programma van Toetsing en Afsluiting van het Instituut.
En verder
In mijn vrije tijd ben ik een enthousiast beoefenaar van living history. Ik breng met andere ‘geschiedenisgekken’ het Romeinse verleden tot leven op evenementen en in archeologische parken als Archeon en Oriëntalis. Hierbij neem ik de rol op me van jurist en priester. Ik heb me dan ook verdiept in het Romeinse recht en de Romeinse religie.
Patricia de Jong – Basisonderwijs, lichamelijke opvoeding
Patricia de Jong
Opleiding
Academie voor Lichamelijke Opvoeding (ALO) in Amsterdam
PABO, Theo Thijssen Hogeschool Utrecht
Particulier onderwijs
In het particulier onderwijs heb je kleinere groepen , dus je kunt de leerlingen meer aandacht geven en extra begeleiden. Doordat je meer tijd en aandacht voor een kind hebt, wordt er ook veel meer bereikt! Ook vind ik het fijn dat je sneller een band met leerlingen krijgt, maar ook met het docententeam
Instituut Blankestijn
In 2006 ben ik begonnen bij Instituut Blankestijn. Op internet zag ik de site van Blankestijn en mijn interesse was gewekt. Ik nam contact op en vroeg of ze een gymdocent nodig hadden en ik kon direct op gesprek komen. Er werd me verteld dat ik de gymlessen mocht gaan opstarten en ik vond dat een erg leuke uitdaging. Via de gemeente Utrecht heb ik een gymzaal gezocht en het was een belevenis om na mijn afstuderen nu voor het eerst echt individueel gymlessen te gaan geven.
Twee dingen
Wat ik zo leuk vind van Blankestijn is dat je een hechte band met de kinderen kunt opbouwen. Ik heb de meeste kinderen een aantal jaren in de les en zo leer je ze goed kennen. Belangrijk voor mij is dat kinderen de lessen leuk vinden en dat ze zich op hun gemak voelen in een veilige en gezellige omgeving.
En verder
De afwisseling basisschool/voortgezet onderwijs is erg fijn en zorgt ervoor dat ik steeds meer betrokken raak bij het Instituut. Naast het lesgeven vind ik het leuk om uitjes, sportdagen, schoolreisjes, clinics enz. te organiseren en in de gymlessen laat ik gevarieerde onderdelen aan bod komen. Ik hoop nog lang deel uit te maken van het gezellige team van Blankestijn en nog een hoop voor deze school te kunnen betekenen!
Ir. Jan Willem Jonkers – Biologie
Ir. Jan Willem Jonkers
Opleiding
Landbouwuniversiteit Wageningen: visteelt en visserij
Vrije Universiteit Amsterdam: Master of education in het voorbereidend hoger onderwijs in biologie
Werkervaring
Aansluitend bij mijn studie kreeg ik in Lelystad een baan bij een siervisimportbedrijf. Dat was een commerciële functie. Daarna heb ik wat kortdurende functies in het bedrijfsleven vervuld. Toen kwam ik in het onderwijs terecht: een staatsexamenschool in Den Haag.
Particulier onderwijs
De kleinschaligheid van het particulier onderwijs spreekt mij erg aan: je kent de organisatie en alle mensen met wie je werkt.
Instituut Blankestijn
In 2004 kwam ik contact met Instituut Blankestijn, via kennissen die een kind op het Instituut haddden. Ik belde op of er een vacature was en kon bijna meteen beginnen.
Twee dingen
In mijn lespraktijk beschouw ik mijzelf als gastheer en de leerlingen zijn mijn gasten. Ik hecht veel waarde aan een ongedwongen positieve en open sfeer waarbij de leerlingen zich op hun gemak voelen en volop ruimte krijgen om hun eigen inzichten en ervaringen in te brengen.
Het is fijn als er gelachen wordt en ik geniet ervan als een leerling verbaasd is dat de les alweer voorbij is. Naar mijn idee komt leren in een dergelijke omgeving het best tot stand en bij Instituut Blankestijn lukt het me vanwege de kleinschaligheid dit te realiseren. Ik ben er op gebrand dat de leerlingen goede eindresultaten neerzetten en probeer het ieder jaar weer iets beter te doen. Daarin zit voor mij de uitdaging.
En verder
Op zaterdagochtend geniet ik ervan om langs de voetbalvelden te staan en mijn prachtzoons Onno en Luuk aan te moedigen. Zelf ben ik fanatiek met hardlopen .
Werkervaring
Bij Bredel heb ik mij beziggehouden met logistiek, ICT en planning. Ook heb ik bijlessen gegeven aan een huiswerkinstituut.
Particulier onderwijs
Door de lessen die ik bij het huiswerkinstituut gaf, wist ik dat het onderwijs wel wat voor mij was. Het particulier onderwijs werkt, net als het huiswerkinstituut, met kleine groepen.
Instituut Blankestijn
Een oud-leerling maakte mij attent op Instituut Blankestijn. In 2005 ben ik aan de slag gegaan bij Instituut Blankestijn als docent natuurkunde en later ook als docent wiskunde. Welk van de twee vakken het leukst is, daar ben ik nog niet uit.
Twee dingen
Moeilijke zaken helder uitleggen, is iets wat mij altijd gelegen heeft en waar ik ook plezier aan beleef. Hier krijg ik uitgebreid de kans om daarmee bezig te zijn.
Bij Instituut Blankestijn ben je meer dan slechts een leraar die zijn lessen draait. Het is veelzijdiger dan dat. Je bent mentor, decaan of (en dat is bij mij het geval) je kunt je bezighouden met ICT-zaken.
En verder
Naast het lesgeven heb ik ook nog wat tijd voor hobby’s. Ik mag mij graag bezighouden met de edele schaaksport. Ook los ik graag zogenoemde Eulerproblemen op door gebruik te maken van een combinatie van programmeren en wiskunde. Ten slotte ben ik een fanatiek passief sporter en vanuit de luie stoel volg ik zoveel mogelijk sporten intensief.
Particulier onderwijs
In het particulier onderwijs kan ik al mijn ervaring toepassen. Er heerst meer rust door de kleine klassen. Ieder kind dat hier komt heeft recht op eigen invulling van onderwijs. Het is heel interessant om uit te vinden welke weg een kind nodig heeft. Kinderen leren hier leren zou je kunnen zeggen en niet onbelangrijk, ze groeien hier ook snel sociaal-emotioneel. Ik vind het fantastisch dat ik daar een bijdrage aan kan leveren.
Instituut Blankestijn
In augustus 2006 ben ik bij Instituut Blankestijn gekomen. Ik kende de school al doordat mensen in de vriendenkring heb die hun opleiding op het Instituut hebben gedaan.
Twee dingen
We werken met tests om te analyseren welke koers we gaan varen met een leerling. Elke keer weer zoeken we naar mogelijkheden en wordt er een beroep gedaan op je creativiteit om leerresultaten bij leerlingen te realiseren. De remedial teaching voegen we in het lesprogramma waar nodig. Een dag werken op Instituut Blankestijn is zeer dynamisch. Hier krijg je de kans om les te geven, om de tijd te nemen met een leerling om stof uit te leggen en door te spreken. Het plezier in leren keert vaak terug bij kinderen. Dat is dan ook de reden waarom ik hier graag werk.
En verder
Ik houd ervan om in mijn vrije tijd bezig te zijn met cultuur, sport, toneelspelen en pianospelen. Natuurlijk krijgen mijn leerlingen daar ook een vleugje van mee.
Drs. Jolanda Olie – Nederlands
Drs. Jolanda Olie
Opleiding
Universiteit van Utrecht: Nederlandse taal- en letterkunde
Werkervaring
Al tijdens mijn studie heb ik invalwerk gedaan in het middelbaar onderwijs. Ik heb een tijdje gewerkt bij de faculteit Rechten op de Universiteit van Utrecht. In die periode heb ik tijdelijk bij Instituut Blankestijn gewerkt.
Particulier onderwijs
Het voordeel van het particulier onderwijs is dat je directer contact met de leerlingen hebt. Je kunt de kennisoverdracht daardoor ook beter afstemmen op de individuele leerling.
Instituut Blankestijn
In 2006 solliciteerde ik bij Instituut Blankestijn, naar aanleiding van een advertentie.
Daarvoor had ik hier al eens gewerkt (zie hierboven).
Twee dingen
Toen ik het Instituut bezocht als sollicitant, viel het me op dat het gebouw helemaal niet op een school lijkt. Het Instituut is een huis, de lokalen zijn kamers. Nog steeds vind ik de warmte van het Instituut de meest aantrekkelijke factor: iedereen moet er zich thuis voelen, en daar doe ik als docent ook mijn best voor. De leerling krijgt de gelegenheid om vragen te stellen en er is veel ruimte voor extra begeleiding.
Ik werk in een fijn team met enthousiaste, betrokken collega’s. Dit maakt dat ik al jaren elke dag met plezier naar mijn werk ga. Omdat je als docent altijd dingen kunt verbeteren, blijft het beroep uitdagend.
En verder
Kunst en muziek zijn mijn passies en in mijn vrije tijd ben ik bezig met artistieke projecten of kun je me vinden op een concert of festival.
Teunis Bunt – Nederlandse taal en letterkunde
Teunis Bunt
Opleiding
Gelderse Leergangen/Interstudie: Nederlands MO-A en MO-B. Verder heb ik verschillende nascholingscursussen gevolgd op het gebied van leerlingbegeleiding.
Werkervaring
Als docent Nederlands o.a. bij scholen in Zetten, Ede, Maarssen en Amersfoort. Tussendoor was ik vijf jaar lang persvoorlichter. Sinds een aantal jaren ben ik examinator bij de staatsexamens.
Verder werk ik freelance als redacteur, recensent, interviewer en columnist.
Particulier onderwijs
Het particulier onderwijs kwam min of meer per toeval op mijn pad. Nadat ik lesgegeven had op scholen met meer dan tweeduizend leerlingen, leek het me een verademing om te werken op een school waar je alle leerlingen kent. Dat bleek inderdaad het geval te zijn.
Instituut Blankestijn
Sinds 2008 werk ik bij Blankestijn als docent Nederlands. Tijdens het sollicitatiegesprek merkte ik al dat de sfeer me aansprak: in deze school is er meer aandacht voor mensen dan voor regeltjes.
Twee dingen
Bij Instituut Blankestijn zijn alle lijnen kort: met de leerlingen, de collega’s, de directie en de ouders en dat werkt heel erg plezierig. Bovendien ligt hier het accent nog op de primaire taak van de leraar: lesgeven en leerlingen begeleiden. Er wordt niet onnodig vergaderd.
En verder
Als docent Nederlands ben ik natuurlijk een enthousiast lezer van literatuur. Verder lees ik veel strips (graphic novels). Op mijn weblog (Bunt Blogt) schrijf ik over diverse onderwerpen. Op maandagavond ben ik voor de buitenwereld onbereikbaar: dan schaak ik.
Madeleidis Pérez – Spaanse taal en letterkunde
Madeleidis Pérez
Opleiding
Universiteit Hoguin (Cuba): Spaanse taal en cultuur
Universiteit van Utrecht: Spaanse taal en cultuur.
Masteropleiding aan de Hogeschool Utrecht
Werkervaring
Docente Spaans in Cuba, Spanje en Nederland.
Particulier onderwijs
De kleine groepen in het particulier onderwijs zijn aantrekkelijk. Juist in dit soort groepen kun je goed uitleggen, soms één op één.
Instituut Blankestijn
In 2003 zocht ik een baan in Nederland. Ik las van Instituut Blankestijn dat het de oudste en de duurste school voor particulier onderwijs was. Daar wilde ik wel werken en dat gebeurde.
Twee dingen
Mijn aanpak is praktijkgericht, waardoor de leerlingen het snel en natuurlijk oppakken. En als ze iets willen weten over de taal of een van de landen waar Spaans wordt gesproken, zijn ze met een ‘paar clicks’ op internet bij de antwoorden. Dat geeft energie, zowel voor hen als voor mij.
Met kleine groepen ben je flexibeler dan met grote, je kunt meer gebruikmaken van je creativiteit. Bij alles moet je natuurlijk gericht zijn op het resultaat.
En verder
Niet iedere leerlingen heeft Spaans nodig voor het vervolgonderwijs. Ik vind het mooi als ze dan toch mijn vak kiezen. Later merken ze vaak hoeveel plezier ze ervan hebben.
Daniela Smits, MEd – Duits
Daniela Smits, MEd
Opleiding
Radboud Universiteit Nijmegen: Bachelor Duitse taal en cultuur, met specialisatie uit de master taalkunde en literatuur, zowel in Nederland als Duitsland en daarnaast modules uit de Bachelor Spaanse taal en cultuur. Daarna de Bachelor en Master Educatie docente Duits, waardoor ik eerstegraads docente Duits en CKV ben (MEd).
Werkervaring
Verschillende middelbare scholen, waarvan de laatste in de omgeving van Zeist, Amersfoort en Nijkerk. Vertaling van Duitse teksten, bijlesgeven en examentraining Duits. Daarnaast ontwikkel ik lesmateriaal en geef ik groepslessen Spaans en zakelijk Duits. Voor het NNVO geef ik cursussen Nautisch Duits voor verkeersregelaars en kapiteins uit de scheepvaart.
Particulier onderwijs
In het particulier onderwijs kun je leerlingen individueel de hoeveelheid aandacht geven die iedere leerling nodig heeft.
Instituut Blankestijn
Kennis overdragen op een persoonlijke en gedifferentieerde manier vind ik als docent fantastisch om te doen. Door kleine klassen zoals hier op Instituut Blankestijn is dit ook goed mogelijk. Iedere leerling krijgt op zijn of haar eigen niveau leerstof aangeboden, waarbij leuk vakoverstijgend lesmateriaal een plaats krijgt. Daarom solliciteerde ik in 2019 als docente Duits.
Twee dingen
Geen twee leerlingen zijn hetzelfde, zowel in interesses, manieren van leren als tempo en ambities. Voor iedere leerling is er een andere aanpak nodig, waardoor ik als docente het maximale uit de leerlingen kan halen. Door de stof op een leuke, hedendaagse manier aan te bieden spreekt die leerlingen meer aan en ervaren leerlingen dat ze veel meer kunnen dan dat ze vaak denken!
Duits gaat bovendien verder dan communicatie alleen. Literatuur en kennis over land en cultuur zijn naast de taal ook belangrijke onderdelen van het vak Duits. Zo worden leerlingen opgeleid tot wereldburgers met maatschappelijke verantwoordelijkheid.
En verder
Naast mijn werk speel ik trompet en piano en luister ik veel naar muziek. Daarnaast is badminton en pilates een hobby van mij en ben ik veel in de sportschool te vinden. Reizen en lezen vind ik ook heerlijk om te doen.
Dr. Feiko Postma – Geschiedenis
Dr. Feiko Postma
Opleiding
Lerarenopleiding geschiedenis en Duits (Delft)
Universiteit van Leiden: geschiedenis
Werkervaring
Internationale nachttreinen (verantwoordelijke voor een deel van de trein)
Docent Duits en nieuwsanalyse aan École Tunon (Den Haag)
Docent op diverse middelbare scholen (o.a. Goes en Den Haag)
Particulier onderwijs
Bij École Tunon kwam ik in aanraking met het particulier onderwijs. Maar pas toen ik bij Instituut Blankestijn kwam, wist ik: ‘Dit is mijn plek.’ Ik had het vanaf het eerste uur naar mijn zin.
Instituut Blankestijn
Sinds 1991 werk ik bij Instituut Blankestijn als docent geschiedenis. In 2008 werd ik conrector. Het aantrekkelijke van hier werken is het lesgeven aan kleine groepen en door het veelvuldige trainen merken dat de leerlingen vooruitgaan.
Twee dingen
Het leuke is dat je van de leerlingen iets persoonlijks terugkrijgt, wanneer je hen persoonlijk benadert. Hier bij Blankestijn heb ik een goede persoonlijke band met de leerlingen kunnen ontwikkelen.
Studeren/schrijven en lesgeven heb ik altijd gecombineerd. Die twee kanten hebben elkaar beïnvloed en op beide gebieden heb ik er voordeel aan gehad.
En verder
In 2003 promoveerde ik in Leiden. Al mijn schrijf- en onderzoekswerk had ik nooit kunnen verrichten op een andere school. Overdag gaf ik ontspannen les en verheugde ik mij op het schrijven in de avonduren, terwijl ik ’s avonds al weer met veel genoegen vooruitkeek naar de lessen van de volgende dag.
Mijn hobby’s: Duitse en Franse literatuur, schrijven, Bach, Vivaldi, renaissancemuziek, Schubert, Moody Blues, Beatles en alle andere mooie muziek uit de jaren ’60. Verder natuurlijk Feyenoord, een gevoel zonder weerga!
Intussen heb ik ook wat boeken op mijn naam staan:
Als een druppel op een gloeiende plaat. De Saksen in Transsylvanië. (2009)
De repatriëring van Sovjetonderdanen uit Nederland 1944-1956. Mythe en waarheid (dissertatie). (2003)
De zoon die niet was. (2012)
Veranderende tijden 1795-1939. (2012)
Een historisch overzicht van de twintigste eeuw I (1871-1939), Soest 2013.
De nachttrein bleef rijden. (2015)
Grote mogendheden en hun neergang. Verdiepingsbundel geschiedenis, Soest 2017.
Begrijp je nu waarom ik niet huilde…? 74 blz., Soest 2019.
Artikelen:
‘De Duitsers in Roemenië: van Gastsiedler tot Aussiedler’, Internationale Spectator 38(1984-4) Blz. 203-211.
‘De repatriëring van Sovjetburgers uit Nederland: mythe en waarheid’, Tijdschrift voor Geschiedenis 112(2000) Blz. 30-49.
‘Hongarije en Roemenië, gevangenen van het verleden’, Internationale Spectator 41(1987-4) Blz. 364-371.
‘Mennonieten tussen vrijheid en dictatuur. Nederlands-Russische onenigheid in de spiegel van naoorlogs repatriëringsbeleid’ Doopsgezinde Bijdragen Nieuwe Reeks 26 (2000) Blz. 111-121.
‘Sombere Petersburgse vertellingen: Nederlandse diplomaten en het verval van een ancien régime’, In: Bart van der Boom en Femme S. Gaastra (red.), Kerk, Cultuur en Koloniën. Opstellen over Nederland rond 1900 (Amsterdam 2005) Blz. 229-242.
‘The final exodus of Romania’s Germans’, Plural Societies 20(1991) Blz. 89-107.
Verder: artikelen in een aantal regionale historische bladen, opiniërende artikelen in Nederlands Dagblad, Provinciale Zeeuwse Courant, de Volkskrant en NRC Handelsblad. Interviews: Wereldomroep over het Nederlandse beleid tegenover de Russische displaced persons in 1944-1956 (Engelstalige uitzendingen) en OVT naar aanleiding van mijn dissertatie.
Drs. Mariëlle van Rijswijk – Frans
Drs. Mariëlle van Rijswijk
Opleiding
Universiteit Utrecht: Franse taal- en letterkunde, met als specialismen taalkunde, onderwijskunde en curriculumontwikkeling (ontwikkeling van onderwijs- en toetsmaterialen)
Werkervaring
Pensioenspecialist en -trainer, docent Frans, coordinator onderbouw en conrector onderwijs.
Particulier onderwijs
Particulier onderwijs heeft een meerwaarde: onderwijs in een betrokken omgeving waar de leerlingen maximaal hun talenten kunnen ontwikkelen.
Instituut Blankestijn
Een vriendin vertelde enthousiaste verhalen over haar middelbare school: Instituut Blankestijn. Dat leek me een prachtige omgeving om als leerling te mogen zijn en als docent om les te mogen geven. Ik solliciteerde eind 2006 als docent Frans en werd aangenomen.
Iedere docent heeft hier meerdere taken, zodat je maximaal betrokken bent bij de leerlingen en het instituut. Ik heb de taken van mentor, coordinator, stuurgroeplid en conrector onderwijs met plezier vervuld. Per 1 augustus 2019 ben ik rector.
Twee dingen
Het intensief kunnen begeleiden van de leerlingen om het beste uit zichzelf te halen, ze te laten zien dat ze het wèl kunnen, daar doen we het voor.
Door de kleine groepen kan elke leerling ontdekken hoe hij het beste leert en ontwikkelt zijn talenten, die hij in de toekomst kan inzetten.
En verder
Met plezier iets doen vormt de basis voor leren; je persoonlijke talenten ontdekken en leren gebruiken vormt de basis voor je verdere ontwikkeling. Dit zijn waardes die voor mij zowel in werk als in privé het uitgangspunt vormen.
In mijn vrije tijd speel ik graag tennis en daag mezelf uit in de sportschool.
Pieter de Ruiter – Wis- en natuurkunde, ICT zaken
Pieter de Ruiter
Opleiding
Lerarenopleiding (SOL, Utrecht): wis- en natuurkunde
Opleiding “Docenteninformatica”
Werkervaring
Docent wiskunde op verschillende scholen in Utrecht. Bij CMG was ik consultant en bij ABN Amro en IBM: ontwerper, technisch architect.
Particulier onderwijs
Ik wilde graag lesgeven en ICT combineren. Nadat ik bij het grootschalige IBM had gewerkt, was ik wel toe aan een organisatie waar op kleinere schaal werd gewerkt.
Instituut Blankestijn
Sinds 2007 ben ik bij Instituut Blankestijn leraar wiskunde, rekenen en informatica. Ook verzorg ik de ICT.
Twee dingen
Het is leuk om leerlingen in mijn kamer te ontvangen en hun de wondere wereld van de getallen en de logica uit te leggen. Je ziet mij ook wel eens in de stoffige kasten waar de server staat te draaien, of in het computerlokaal om met leerlingen te werken aan hun examenopdrachten.
En verder
Verder ben ik de fotograaf tijdens belangrijke gebeurtenissen op school en in mijn vrije tijd ben ik bassist en geluidstechnicus.
Particulier onderwijs
Min of meer bij toeval kwam ik in aanraking met het particulier onderwijs. Door wat ik te horen kreeg, was ik meteen geïnteresseerd.
Instituut Blankestijn
Via een vriend kwam ik in 2002 in contact met Instituut Blankestijn. Er was van beide kanten meteen een klik. Ik werd aangenomen als docent scheikunde. Intussen ben ik ook mentor en decaan.
Twee dingen
Dat er gewerkt wordt kleine groepen (maximaal acht leerlingen) sprak me direct aan. Juist daardoor is er persoonlijk contact met je leerlingen mogelijk. Leerlingen zijn op Blankestijn niet een nummer maar een persoon met een voorgeschiedenis, jongelui met sterke en zwakke punten waar je heel gericht mee aan de slag kunt gaan. Juist dit persoonlijke contact zorgt ervoor dat ik nu al zoveel jaar met plezier les geef op het instituut.
Zowel binnen als buiten de les vind ik het persoonlijke contact erg belangrijk. Een van mijn taken naast het lesgeven is daarom ook het mentoraat. Dit geeft je de mogelijkheid om de leerlingen op een andere manier te begeleiden en soms bij te staan. Aan het eind van elk examenjaar neem ik dan ook met trots en een beetje weemoed afscheid van mijn ‘kindjes’.
En verder
Tijdens de Blankestijnjaren is er veel gebeurd in mijn leven, van een jonge twintiger die net begon ben ik geworden tot een ervaren docent. Ondertussen ben ik getrouwd en zijn er twee kinderen geboren, Tom en Floor. Ik ben verhuisd van Utrecht naar Houten en toen de kinderen wat ouder waren, ben ik weer gaan volleyballen. Het instituut is in die tijd een constante factor gebleven, een plek waar ik elke dag met plezier naar toe ging, en hopelijk nog heel lang naar toe zal blijven gaan.
Drs. Jan Schage – Engels
Drs. Jan Schage
Opleiding
Rijksuniversiteit Groningen: Engelse taal- en letterkunde
Radbouduniversiteit Nijmegen: Engelse letterkunde, Oud-Engelse taalkunde, Theorie van de vakdidactiek en Film en Opvoeringskunsten
Werkervaring
Vanaf 1989 heb ik als docent Engels (en decaan) gewerkt op diverse scholen, in Roermond, Culemborg, Nijmegen, Hengelo, Tilburg, Stevensbeek, Arnhem en Utrecht.
Particulier onderwijs
Uiteindelijk ben ik bij het particulier onderwijs terechtgekomen. Het spreekt mij aan dat van docenten en leerlingen resultaten verwacht worden.
Instituut Blankestijn
Instituut Blankestijn, de oudste particuliere school van Nederland, heeft op het terrein van goed en gedegen onderwijs een uitstekende naam. Ik werk er vanaf 2011 met veel plezier als docent Engels, decaan en mentor.
Twee dingen
De lijnen zijn kort, de collega’s experts in hun vak, de sfeer onder docenten en leerlingen open en plezierig: an incentive to gain further knowledge!
En verder
De gebieden die mijn studies bestrijken bieden een aardige inkijk in mijn interessesferen: de schoonheid van de literatuur, de bondigheid van het Oud-Engels, het overbrengen van opgedane kennis aan jonge mensen, dit gehuld in het creatieve jasje van een boeiende presentatie.
Jeroen Sloot – Bedrijfseconomie
Jeroen Sloot
Opleiding
In Zwolle heb ik na het vwo, bedrijfskundige informatica en bedrijfseconomie gestudeerd. In Tilburg heb ik de master bedrijfseconomie gedaan.
Werkervaring
Eerst ben ik in het bedrijfsleven werkzaam geweest in de boekhouding en de ICT. Daarna ben ik het onderwijs in gegaan. Ik heb gewerkt op scholen in Almere en Harderwijk.
Particulier onderwijs
Vooral het contact met leerlingen vind ik leuk en het feit dat onderwijs inderdaad elke dag anders is. Bij het particulier onderwijs is het contact met leerlingen directer en het werk is ook afwisselender, omdat je er naar streeft om maatwerk af te leveren.
Instituut Blankestijn
In 2008 heb ik een open sollicitatie gestuurd naar Instituut Blankestijn. Na een tijdje werd er contact met mij opgenomen en daarna ben ik al snel begonnen als docent management en organisatie en economie.
Twee dingen
Inmiddels kennen de leerlingen mijn manier van werken. Een nieuw onderwerp start ik altijd met een korte uitleg en daarna behandel ik een opgave als voorbeeld. Leerlingen kunnen dan zelf aan de slag met opdrachten. Als het nodig is, volgt er meer uitleg. Mijn doel is pas bereikt als alle leerlingen in staat zijn om zelfstandig hun taken te maken. In mijn lessen wordt in het algemeen goed gewerkt in een prettige sfeer.
En verder In mijn vrije tijd ben ik actief bezig bij mijn voetbalclub Flevo Boys in Emmeloord en moet ik alles volgen wat met Feyenoord te maken heeft.
Karin Trap – Basisonderwijs, aardrijkskunde en Nederlands
Karin Trap
Opleiding
HBO-J (Eindhoven, Leiden)
Pedagogische Academie (Oegstgeest)
Seminarium voor orthopedagogiek (Nijmegen): specialisatie voor speciaal onderwijs.
Trainersopleiding BSA (Amsterdam)
Diverse na- en bijscholingscursussen
Werkervaring
Docent in het speciaal onderwijs (ZMLK/MLK) in Utrecht
Docent op een Shellschool (Panagaschool in Brunei, Borneo)
Docent in het basisonderwijs (Utrecht)
Docent aan een avondschool voor verstandelijk beperkte volwassenen (Prago, Utrecht)
Trainer bij Wilmark BV, the Personal Styling Company (Eindhoven)
Particulier onderwijs
Na 20 jaar gewerkt te hebben op diverse scholen wilde ik het particuliere circuit in, omdat de mogelijkheden om alles uit een kind te halen daar vele malen groter zijn dan in een grote klas. De individuele aandacht en het onderwijs op maat, gericht op de specifieke hulpvraag van een kind geven mij veel voldoening. Als een kind na groep 8 door hard werken in een kleine setting de mogelijkheid krijgt heeft om naar de middelbare school van zijn of haar keuze te gaan, dan is dat geweldig om mee te maken. Elk jaar weer gaan de kinderen blij, zelfverzekerder en vol vertrouwen de toekomst tegemoet. Een bijdrage leveren aan dit proces is geweldig, daar doe je het voor.
Instituut Blankestijn
In 2001 kwam ik bij Instituut Blankestijn als docent aardrijkskunde en Nederlands voor de onderbouw en remedial teacher. Het Instituut kende ik al vanuit mijn jeugd: kinderen uit mijn omgeving waren leerling bij Blankestijn. In mijn Leidse tijd ontmoette ik ook weer oud-leerlingen van het Instituut.
Al gauw na mijn aanstelling is er op het instituut een bijlesgroep gestart voor groep 7 en 8 en in 2003 startte de basisschool.
Twee dingen
Bijzonder is de ruimte die ik krijg binnen het Instituut om de basisschool samen met collega’s verder te ontwikkelen en vorm te geven.
De intensieve samenwerking met vooral mijn basisschoolcollega’s geeft mij heel veel energie om telkens weer nieuwe dingen te doen met de leerlingen. We blijven ons ontwikkelen.
En verder
Als je op de juiste plek zit, is lesgeven aan (jonge) kinderen het leukste beroep dat er bestaat. En als je dan ook nog fantastische collega’s om je heen hebt, bof je helemaal.
De ruimte om mijn eigen hobby’s, o.a. toneelspelen en muziekmaken in te zetten ten behoeve van het onderwijs is natuurlijk erg fijn.
Werkervaring
Thorbecke Scholengemeenschap (2016-2017), hier gaf ik les aan de tweede klas mavo/havo en havo/vwo en de derde klas vwo.
Particulier onderwijs
In het tweede en het derde jaar van mijn opleiding heb ik stage gelopen in het speciaal onderwijs. Tijdens deze stages werd er in kleine klassen lesgegeven waarbij de leerlingen veel persoonlijke aandacht kregen. Hier heb ik de waarde van kleine klassen en persoonlijke aandacht leren kennen. Toen ik erachter kwam dat het particuliere onderwijs juist hierom draait, dacht ik: Ja, daar gaan we voor.
Instituut Blankestijn
Toen ik ging solliciteren bij Instituut Blankestijn wist ik dat het werken in een kleinschalige omgeving met kleine klassen mijn ideaal is. Je kan leerlingen in kleine klassen enthousiast maken voor het onderwerp, de aardrijkskundige aspecten in hun eigen omgeving laten zien en dat in een huiselijke sfeer. Ik ben werkzaam bij Instituut Blankestijn sinds schooljaar 2017-2018.
Twee dingen
Ik geef aardrijkskunde aan de onderbouw, en daarnaast ben ik de mentor van de eerste klas en dat is voor mij een leuke uitdaging.
En verder
In mijn vrije tijd kijk ik het liefst naar sport waarbij ik alles kijk wat ‘live’ is. De tijd van de Olympische Spelen is dan ook iets waar ik naar toe leef. Af en toe ben ik zelf op het volleybalveld te vinden om een balletje te slaan.
Drs. Ingmar Bloemendal – Engels
Drs. Ingmar Bloemendal
Opleiding
Universiteit Utrecht: Engelse Taal en Cultuur: Educatie en Communicatie (MEd)
Werkervaring
Tijdens mijn studie heb ik stagegelopen op het Farel College te Amersfoort en Het Streek te Ede. Hierna heb ik anderhalf jaar Engels gegeven bij Omeida English Language School in Yangshuo, China. Terug in Nederland heb ik twee jaar lesgegeven aan het Herbert Vissers College in Nieuw Vennep.
Particulieronderwijs
Ik heb kleinschaligheid en maatwerk altijd erg gewaardeerd en dat is in het regulier onderwijs praktisch niet haalbaar.
InstituutBlankestijn
Toen ik voor mijn eerste gesprek binnenkwam, zag ik veel gedreven mensen met hart voor hun vak en een school waar iedereen elkaar kent. Dit spreekt mij erg aan dit zijn dan ook de voornaamste redenen waarom ik hier graag werk.
Twee dingen
Het coachen en intensief begeleiden van leerlingen is wat het onderwijs voor mij zo leuk maakt. Het behalen van grote, maar ook kleine successen bij het leren van een nieuwe taal en zien hoe de leerlingen het zich eigen maken brengt veel voldoening.
Kleinschaligheid zorgt vaak ook voor een goede sfeer en veel ruimte voor maatwerk en extra ondersteuning of uitdaging waar nodig.
En verder
In mijn vrije tijd lees ik graag en ga ik de natuur in. In mijn lessen probeer ik altijd te variëren, vernieuwen om het zo toegankelijk en interessant mogelijk te maken voor mijn leerlingen.
Drs. Robert Wilborts – Economie
Drs. Robert Wilborts
Opleiding
Universiteit van Tilburg: economie
Universiteit van Amsterdam: postdoctorale controllersopleiding
Werkervaring
Als business controller bij NS heb ik me beziggehouden met de bedrijfseconomische zaken die komen kijken bij het rijden van treinen. Daarnaast ben ik werkzaam geweest als docent economie op een andere particuliere school in Amersfoort.
Particulier onderwijs
Binnen het particulier onderwijs leer je als docent de leerlingen echt kennen. Kleinschalig en samen toewerken naar mooie resultaten die in het reguliere onderwijs zeker niet altijd haalbaar blijken.
Instituut Blankestijn
Meteen bij de kennismaking voelde Instituut Blankestijn al aan als een grote familie waar zowel docenten als leerlingen open en vriendelijk met elkaar omgaan. Bij een andere particuliere school had ik het lesgeven in kleine groepen al ervaren en dat werkt geweldig, zeker bij Instituut Blankestijn waar de leerling écht centraal staat.
Twee dingen
Enerzijds ben ik economiedocent, waarbij de leerlingen in korte tijd alle ins en outs van het economisch examenprogramma leren kennen. Daarnaast zie ik het als mijn taak om leerlingen bij te staan om, zelfstandig, te leren om het allerbeste uit zichzelf te halen. Daarbij doel ik niet uitsluitend op de studieresultaten, maar juist ook als mens die zijn of haar passie leert kennen, zijn hart durft te volgen en dromen weet waar te maken.
En verder
Naast mijn werk ben ik een fervent sporter die eigenlijk alle sporten leuk vindt. Ik sla graag een balletje op de squashbaan, loop regelmatig een rondje hard, stap op mijn kitesurfplank en ik besteed ook aandacht aan mijn innerlijke mens middels yoga en meditatie.
Drs. Sake Schoorl – Geschiedenis
Drs. Sake Schoorl
Opleiding
Universiteit Leiden: MA Political Debate (history)
Lerarenopleiding: Iclon, 1e graads docent Geschiedenis.
Werkervaring
Docent geschiedenis gymnasium Den Haag
Vestigingsmanager wijnwinkel
Particulier onderwijs
Kleinschaligheid en de volledige aandacht die recht doet tot elke leerling.
Instituut Blankestijn
Wegens een verhuizing pour l’amour naar Utrecht was ik op zoek naar een baan die dicht bij huis was. Instituut Blankestijn kwam op mijn pad en sprak mij direct aan. Na twee gesprekken kon ik bijna meteen beginnen.
Twee dingen
Niet alleen binnen maar ook buiten de les is de band met leerlingen belangrijk. Soms is er bij onderprestatie meer aan de hand dan je in eerste instantie denkt. Goed contact met leerlingen zorgt voor inzicht in de persoonlijkheid om zo het optimale uit de leerling te halen.
Daarnaast is een positieve instelling essentieel in de les. Dit betekent enthousiasme en ruimte voor persoonlijke verhalen. Vanzelfsprekend gepaard met een flinke dosis humor. Immers; een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
En verder
Zoveel mogelijk uit het leven halen. Vele liefhebberijen waar de balans altijd zoek is.Ontembare passies naast het onderwijs: mijn vriendin, koken, een goed glas wijn, fitness, boeken op papier, Utrechtse filmhuizen en muziek in alle vormen en maten.
Drs. Michiel Tel – Wiskunde
Drs. Michiel Tel
Kees Kok, MSc. – Wiskunde
Kees Kok, MSc.
Opleiding
Vrije Universiteit Amsterdam – Master Bewegingswetenschappen + Docentenopleiding voor het HBO + Master Lerarenopleiding Wiskunde
Werkervaring
De afgelopen jaren heb ik lesgegeven op de Hogeschool van Amsterdam en verschillende wiskundecursussen gegeven op de Vrije Universiteit Amsterdam. Deze cursussen waren bedoeld om studenten extra wiskunde te leren zodat zij van het HBO naar het WO konden doorstromen.
Sinds 2018 ben ik actief op Instituut Blankestijn.
Particulier onderwijs
Omdat ik het belangrijk vind dat leerlingen zich niet alleen ontwikkelen op cognitief gebied maar zich ook ontwikkelen als persoon, spreekt mij het particulier onderwijs enorm aan.
Instituut Blankestijn
In 2018 kreeg ik via een kennis te horen dat Instituut Blankestijn een wiskundedocent zocht. Ik heb toen de site bekeken en het onderwijs op Instituut Blankestijn sprak mij direct aan. Het jaar erna mocht ik aan de slag en ik heb er geen moment spijt van gehad dat ik bij Instituut Blankestijn ben komen werken.
Twee dingen
Door de kleine lesgroepen is het op Instituut Blankestijn gemakkelijker om de leerlingen te begeleiden op de manier die zij nodig hebben. Je kunt inschatten wat haalbaar is en dat kun je ook van de leerling verwachten. Verder heb je op cruciale momenten de mogelijkheid om je in te leven in de leerling wanneer de situatie daarom vraagt.
En verder
Naast het lesgeven geef ik voetbaltraining bij FC Utrecht. Daar proberen ze ook het maximale uit ieder individu te halen. Veel dingen die ik daar leer, kan ik hier gebruiken tijdens de lessen.
Drs. Maus Beurskens – Wis- en natuurkunde
Drs. Maus Beurskens
Opleiding Doctoraal natuurkunde aan de Universiteit Utrecht en de lerarenopleiding natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam.
Werkervaring Sinds 2011 ben ik docent natuurkunde en wiskunde. Ik heb lesgegeven op een school voor vso (voortgezet speciaal onderwijs) in Amersfoort met specialisatie ASS, op een vso in de Bijlmer en op de lerarenopleiding tweedegraads van de Hogeschool Utrecht. Daarvoor heb ik meer dan tien jaar gewerkt als sociotherapeut in diverse jeugdgevangenissen.
Particulier onderwijs Op het particulier onderwijs kun je als docent de leerlingen de aandacht geven die zij verdienen en die leerlingen nodig hebben. Je kent alle leerlingen en kunt echt onderwijs op maat bieden.
Instituut Blankestijn Na het lezen van een advertentie heb ik gesolliciteerd bij Instituut Blankestijn. De kleinschaligheid en de flexibiliteit vind ik fantastisch. Problemen worden direct opgelost en het onderwijsaanbod wordt continu aangepast aan de behoefte van de leerling. Daardoor heb ik het gevoel dat je, zowel als leraar als als leerling, de lessen echt effectief besteedt.
Twee dingen Wat lesgeven leuk maakt is het contact met de leerlingen. Door de kleine klasjes krijg je de ruimte leerlingen goed te leren kennen. Er wordt door mij en mijn collega’s hard gewerkt in een leuke sfeer. De dagen vliegen voorbij: time flies when you’re having fun.
En verder Het grootste gedeelte van mijn vrije tijd besteed ik aan sportklimmen. Daarnaast ga ik graag mountainbiken of schaatsen en ben ik een fervent schaker. In de vakanties ben ik ofwel in de bergen te vinden om te downhillen of te klimmen ofwel op reis in een liefst ver buitenland.
Drs. Marko Henkels – Klassieke talen, Wiskunde
Drs. Marko Henkels
Zita Jansen – Kunst en beeldende vorming
Zita Jansen
Opleiding
Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, Bachelor of Fine Art and Design in Education
Vakschool Schoonhoven Goudsmeden
Werkervaring
Ik ben ook docent Kunst op het Utrechts Stedelijk Gymnasium.
Particulier onderwijs
Het is heel fijn om zoveel aandacht voor je leerlingen te kunnen hebben. Beter maatwerk dan hier op Blankestijn kun je denk ik niet leveren.
Instituut Blankestijn
Ik ben op 1 november 2015 begonnen bij Instituut Blankestijn. Door de kleinschaligheid van de school is het een prettige plek om te werken. De sfeer is goed en iedereen staat voor elkaar klaar.
Twee dingen
Aangezien kunst mijn passie is heb ik veel plezier in mijn werk. Ik geef op een aansprekende en interactieve manier les en weet zo de leerlingen te boeien. Ik vind het heerlijk om ze te vertellen over kunst, ze erover na te laten denken, het samen met ze te bekijken in het echt en het ze te laten maken.
En verder
Naast docent ben ik edelsmid. Een beroep waar ik op een hele andere manier mijn creativiteit in kwijt kan. De afwisseling tussen kennis overdragen en zelf creëren is heel prettig.
Maurits Eijkelenboom – Economie
Maurits Eijkelenboom
Onderwijs ondersteunend personeel
Bert van Beek – Conciërge
Bert van Beek
Als conciërge ben ik altijd druk in de weer met het opknappen van het prachtige historische pand, hulp bij allerlei andere klussen en hou ik contact met de leerlingen.
Mr. Dick Hein – Roostermaker
Mr. Dick Hein
Opleiding
Nederlands Recht Universiteit Utrecht. Afstudeerrichting Bedrijfs- en sociaal-economisch Recht Hogeschool Utrecht, leraar Basisonderwijs
Werkervaring
Via een studentbaan als chauffeur ben ik bij de rechtsvoorgangers van TNT Nederland BV (PTT Post koeriersafdeling EMS) als planner werkzaam geweest. Daarna als Functioneel Beheerder bij TNT Nederland. Leerkracht op verschillende basisscholen, o.a. in Amersfoort, Bussum, Utrecht e.o.
Particulier onderwijs
Tot het begin van mijn werkzaamheden had ik geen ervaring met particulier onderwijs. De complexiteit van het roosteren, door de keuzemogelijkheden van vakken door leerlingen trok mij zeer aan.
Instituut Blankestijn
Werkzaam in het onderwijs kende ik de naam Instituut Blankestijn. Ik wist dat het instituut een naam had als het gaat om werken in kleine groepen. Dat werkt prestatie verhogend, zowel voor de leerling als de docent. Dat sprak mij natuurlijk aan en ik ben blij dat ik inmiddels onderdeel van het instituut ben geworden.
Twee dingen
In het werk is het zaak om het uiterste uit jezelf te halen. In mijn geval betekent dat een voor iedereen acceptabel rooster maken. Door de veelheid aan gegevens is het een complexe zaak en dat is de uitdaging.
Verder is het prettig te merken dat het niveau van gesprekken in de lerarenkamer hoog is. Je merkt aan alles dat leerkrachten afgestudeerd zijn; de gevatheid van opmerkingen, maar ook de ondersteuning die je ondervindt bij het begin van een nieuwe baan. Dat is prettig en werkt motiverend.
En verder
Ik ben getrouwd met mijn lieve vrouw Karolien en we hebben een zoon van inmiddels 16. Dus ook in de privésfeer heb ik met onderwijs te maken. Hobby’s zijn voetbal (inmiddels meer passief dan actief; dit laatste als trainer van het team van mijn zoon), wielrennen, fietscrossen, biljarten, koken en lezen. Ik lees veel en zowel de studie- als ontspanningsboeken hebben meestal een historisch tintje.
Debby Palm – Secretariaat
Debby Palm
Al weer vele jaren ben ik werkzaam bij Instituut Blankestijn. Voor alle vragen van leerlingen, docenten en ouders zijn wij het eerste aanspreekpunt. We zien het goede contact met de leerling als basisvoorwaarde.
Angelique van Rijn – Secretariaat
Angelique van Rijn
Weer elke dag naar school op Instituut Blankestijn!
Goed nieuws: sinds 1 maart zijn de scholen weer open! Bij Instituut Blankestijn kunnen alle leerlingen weer terug naar normaal: van maandag tot vrijdag naar school volgens het oorspronkelijke rooster. Uiteraard met inachtneming van de geldende maatregelen.
Maakt u zich zorgen over een leerachterstand bij uw zoon of dochter? Instituut Blankestijn is de oplossing. Niet alleen kan uw kind elke dag naar school komen, maar met onze kleine klassen, waarbij iedere leerling op de eerste rij zit, en ons maatwerk zorgen wij er samen met uw kind voor dat achterstanden dit jaar nog worden weggewerkt.
Maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek om de situatie van uw zoon of dochter te bespreken.
Cookie
wetgeving
Door gebruik te maken van onze site gaat u akkoord met de functionele cookies, deze zorgen voor een goedwerkende site, en met de analytische cookies, hiermee kunnen we op basis van geanonimiseerde data onze diensten verbeteren. Ook gebruiken we cookies voor advertentiedoeleinden. Meer informatie vindt u in onze privacy statement.