Opleiding
Onderwijskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Tevens Lerarenopleiding Duits gedaan.
Werkervaring
(Interim) rector voor particuliere opleidingen in Nederland sinds 2003.
Particulier onderwijs
Onderwijs was voor mij een logische keuze, omdat ik uit een onderwijsfamilie kom. Als student was ik al werkzaam in het particulier onderwijs, dus toen ik als schoolleider in het onderwijs wilde stappen, keek ik het eerst naar het particuliere onderwijs. De kleinschaligheid en het persoonlijke vormen niet alleen een meerwaarde voor leerlingen, maar ook voor docenten en leidinggevenden. Je hebt echt contact met leerlingen, ouders en medewerkers, dat maakt het werken heel fijn!
Instituut Blankestijn
Sinds september 2021 ben ik rector bij Instituut Blankestijn. Meer dan de andere scholen waar ik gewerkt heb, is de sfeer hier gemoedelijk, huiselijk. Je ziet het ook aan de manier waarop docenten hun stempel drukken op hun leskamers: daar zijn ze thuis. In alles merk je de betrokkenheid van de docenten.
Twee dingen
De intake is het mooiste moment van het schooljaar. De leerling komt binnen en je gaat samen het traject uitstippelen. Wat past goed en wat heeft deze leerling specifiek nodig? Het is fijn om voor iedereen een oplossing op maat te bedenken.
Door de kleine groepen kan elke leerling ontdekken hoe hij het beste leert en de talenten ontwikkelt die hij in de toekomst kan inzetten.
En verder
Mijn hobby’s zijn tennis, zingen en hockey. Ieder weekend ben ik op het hockeyveld te vinden om naar mijn dochters te kijken.
Drs. Sake Schoorl – Conrector onderwijs
Drs. Sake Schoorl
Opleiding
Universiteit Leiden: MA Political Debate (history)
Lerarenopleiding: Iclon, 1e graads docent Geschiedenis.
Werkervaring
Docent geschiedenis gymnasium Den Haag
Vestigingsmanager wijnwinkel
Particulier onderwijs
Kleinschaligheid en de volledige aandacht die recht doet tot elke leerling.
Instituut Blankestijn
Wegens een verhuizing pour l’amour naar Utrecht was ik op zoek naar een baan die dicht bij huis was. Instituut Blankestijn kwam op mijn pad en sprak mij direct aan. Na twee gesprekken kon ik bijna meteen beginnen.
Twee dingen Niet alleen binnen maar ook buiten de les is de band met leerlingen belangrijk. Soms is er bij onderprestatie meer aan de hand dan je in eerste instantie denkt. Goed contact met leerlingen zorgt voor inzicht in de persoonlijkheid om zo het optimale uit de leerling te halen.
Daarnaast is een positieve instelling essentieel in de les. Dit betekent enthousiasme en ruimte voor persoonlijke verhalen. Vanzelfsprekend gepaard met een flinke dosis humor. Immers; een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
En verder
Zoveel mogelijk uit het leven halen. Vele liefhebberijen waar de balans altijd zoek is.Ontembare passies naast het onderwijs: mijn vriendin, koken, een goed glas wijn, fitness, boeken op papier, Utrechtse filmhuizen en muziek in alle vormen en maten.
Docenten
Drs. Anouk Bedaux – Franse taal en letterkunde
Drs. Anouk Bedaux
Opleiding
Universiteit Utrecht: Franse taal en letterkunde en de opleiding tot remedial teacher voor het voortgezet onderwijs.
Werkervaring
Project Manager Loyaltyprogramma’s voor Franstalige banken (o.a. Fortis België-Luxemburg)
Docent Frans aan een middelbare school in Soest
Particulier onderwijs
Door het werken in kleine groepen kan ik mijn ervaring als remedial teacher al tijdens de les inzetten.
Instituut Blankestijn
In 2008 heb ik de overgestapt gemaakt van het reguliere naar het particuliere onderwijs, op steenworp afstand van mijn huis.
Twee dingen
Wat het werken op Instituut Blankestijn zo bijzonder maakt, is dat we in heel kleine groepjes werken. Dit is prettig en het werkt! De meeste leerlingen vinden de Franse taal een mooie taal, maar helaas ook erg moeilijk. Elke leerling is anders en werkt daardoor anders. Je zult hem/haar dus individueel moeten begeleiden, stimuleren en enthousiast maken voor je vak.
Opvallend is dat ook de dyslectische leerlingen op Instituut Blankestijn kiezen voor het vak Frans als examenvak en dan ook nog met een mooi cijfer slagen. Op andere scholen is dat meestal niet zo omdat daar minder ruimte is voor een persoonlijke aanpak.
En verder
De leerlingen staan bij ons op nummer één. Dit weten ze en waarderen ze ook. Het persoonlijke contact met de leerlingen maakt het dat er in de lessen hard gewerkt wordt, maar dat er op zijn tijd ook ruimte is voor gezelligheid en andere leuke dingen, want de Franse taal en cultuur heeft ons veel te bieden!
Drs. Claudius Cambier – Aardrijkskunde
Drs. Claudius Cambier
Opleiding
Universiteit van Amsterdam: sociale geografie
Werkervaring
Verschillende middelbare scholen, in Heemstede, Amsterdam en Alkmaar.
Particulier onderwijs
Op een gegeven moment zocht ik werk en was er een vacature in het particulier onderwijs. Eerlijk gezegd wist ik er toen nog niet zoveel van.
Instituut Blankestijn
In 2000 solliciteerde ik bij Instituut Blankestijn en ik werd aangenomen. Het werk beviel me meteen.
Twee dingen
Door de kleine klassen heb je direct contact met leerlingen en dat ervaar ik als prettig. Doordat je zo op de individuele leerling gericht bent, boek je sneller resultaat.
En verder
In mijn vrije tijd lees en kook ik graag. Mijn favoriete muziek is blues en rock. Ik fiets, zwem en wandel veel en loop al jaren mee met de Nijmeegse wandel vierdaagse. Verder woon ik samen met mijn vriendin in het zuiden des lands.
Drs. Monty Hansen – Nederlands, geschiedenis en kunst
Drs. Monty Hansen
Opleiding
Rijksuniversiteit Utrecht, Instituut De Vooys: Nederlandse taal en letterkunde, met als bijvakken geschiedenis en kunstgeschiedenis.
Rijksuniversiteit Utrecht: rechten, met als specialisme staatsrecht.
Werkervaring
Archeon: parkmanager Romeinse tijd
Particulier onderwijs
Na al die jaren weet ik wel wat me aanspreekt in het particulier onderwijs: in een kleine organisatie ben je meer dan een onbeduidend radertje in het systeem. Het betekent ook dat je de verantwoordelijkheid moet nemen voor de prestaties van je leerlingen.
Instituut Blankestijn
Vanaf 1989 ben ik verbonden aan het Instituut. Er was een vacature voor een docent Nederlands. De advertentie wekte mijn belangstelling en ik belde op. Daarna volgde een gesprek, zonder dat ik een sollicitatiebrief heb hoeven schrijven. Eerst werkte ik hier alleen als docent Nederlands, maar tegenwoordig houd ik me ook bezig met de vakken kunst, geschiedenis/maatschappijleer en filosofie.
Twee dingen
In mijn werk kan ik mijn voorliefde voor literatuur en toneel tot uitdrukking brengen. Ik organiseer dan ook vaak uitstapjes naar de schouwburg om de leerlingen kennis te laten maken met de boeiende wereld van het theater. Hierbij wordt altijd het nuttige gecombineerd met het aangename, omdat een voorstelling altijd aansluit bij een literatuurlijst of een examenvak. Ook de excursies naar musea voor de vakken kunst en geschiedenis sluiten zo dicht mogelijk aan bij het Programma van Toetsing en Afsluiting van het Instituut.
En verder
In mijn vrije tijd ben ik een enthousiast beoefenaar van living history. Ik breng met andere ‘geschiedenisgekken’ het Romeinse verleden tot leven op evenementen en in archeologische parken als Archeon en Oriëntalis. Hierbij neem ik de rol op me van jurist en priester. Ik heb me dan ook verdiept in het Romeinse recht en de Romeinse religie.
Ir. Jan Willem Jonkers – Biologie
Ir. Jan Willem Jonkers
Opleiding
Landbouwuniversiteit Wageningen: visteelt en visserij
Vrije Universiteit Amsterdam: Master of education in het voorbereidend hoger onderwijs in biologie
Werkervaring
Aansluitend bij mijn studie kreeg ik in Lelystad een baan bij een siervisimportbedrijf. Dat was een commerciële functie. Daarna heb ik wat kortdurende functies in het bedrijfsleven vervuld. Toen kwam ik in het onderwijs terecht: een staatsexamenschool in Den Haag.
Particulier onderwijs
De kleinschaligheid van het particulier onderwijs spreekt mij erg aan: je kent de organisatie en alle mensen met wie je werkt.
Instituut Blankestijn
In 2004 kwam ik contact met Instituut Blankestijn, via kennissen die een kind op het Instituut haddden. Ik belde op of er een vacature was en kon bijna meteen beginnen.
Twee dingen
In mijn lespraktijk beschouw ik mijzelf als gastheer en de leerlingen zijn mijn gasten. Ik hecht veel waarde aan een ongedwongen positieve en open sfeer waarbij de leerlingen zich op hun gemak voelen en volop ruimte krijgen om hun eigen inzichten en ervaringen in te brengen.
Het is fijn als er gelachen wordt en ik geniet ervan als een leerling verbaasd is dat de les alweer voorbij is. Naar mijn idee komt leren in een dergelijke omgeving het best tot stand en bij Instituut Blankestijn lukt het me vanwege de kleinschaligheid dit te realiseren. Ik ben er op gebrand dat de leerlingen goede eindresultaten neerzetten en probeer het ieder jaar weer iets beter te doen. Daarin zit voor mij de uitdaging.
En verder
Op zaterdagochtend geniet ik ervan om langs de voetbalvelden te staan en mijn prachtzoons Onno en Luuk aan te moedigen. Zelf ben ik fanatiek met hardlopen .
Werkervaring
Bij Bredel heb ik mij beziggehouden met logistiek, ICT en planning. Ook heb ik bijlessen gegeven aan een huiswerkinstituut.
Particulier onderwijs
Door de lessen die ik bij het huiswerkinstituut gaf, wist ik dat het onderwijs wel wat voor mij was. Het particulier onderwijs werkt, net als het huiswerkinstituut, met kleine groepen.
Instituut Blankestijn
Een oud-leerling maakte mij attent op Instituut Blankestijn. In 2005 ben ik aan de slag gegaan bij Instituut Blankestijn als docent natuurkunde en later ook als docent wiskunde. Welk van de twee vakken het leukst is, daar ben ik nog niet uit.
Twee dingen
Moeilijke zaken helder uitleggen, is iets wat mij altijd gelegen heeft en waar ik ook plezier aan beleef. Hier krijg ik uitgebreid de kans om daarmee bezig te zijn.
Bij Instituut Blankestijn ben je meer dan slechts een leraar die zijn lessen draait. Het is veelzijdiger dan dat. Je bent mentor, decaan of (en dat is bij mij het geval) je kunt je bezighouden met ICT-zaken.
En verder
Naast het lesgeven heb ik ook nog wat tijd voor hobby’s. Ik mag mij graag bezighouden met de edele schaaksport. Ook los ik graag zogenoemde Eulerproblemen op door gebruik te maken van een combinatie van programmeren en wiskunde. Ten slotte ben ik een fanatiek passief sporter en vanuit de luie stoel volg ik zoveel mogelijk sporten intensief.
Werkervaring voor Blankestijn
Montessorischool Maarssen: leerkracht/remedial teacher
Assessmentcenter Leewendaal Advies (Voorburg): loopbaan- en selectiepsycholoog
Particulier onderwijs
In het particulier onderwijs kan ik al mijn ervaring toepassen. Er heerst meer rust dan in het regulier onderwijs door de kleine klassen. Iedere leerling die hier komt heeft recht op een eigen invulling van onderwijs. Het is heel interessant om uit te vinden welke weg een leerling nodig heeft. Leerlingen leren hier leren zou je kunnen zeggen en niet onbelangrijk, ze groeien hier ook snel sociaal-emotioneel. Ik vind het fantastisch om daar een bijdrage aan te kunnen leveren.
Instituut Blankestijn
In augustus 2006 ben ik bij Instituut Blankestijn gekomen. Ik kende de school al doordat ik mensen in de vriendenkring heb die hun opleiding op het Instituut hebben gedaan. Ik ben hier begonnen op de Basisschool en daarna ben ik opgeklommen tot de examenklassen voor de vakken Maatschappijleer en Maatschappijwetenschappen.
Twee dingen
Elke keer weer zoeken we naar mogelijkheden en wordt er een beroep gedaan op je creativiteit om leerresultaten bij leerlingen te realiseren. De remedial teaching voegen we in het lesprogramma waar nodig. Een dag werken op Instituut Blankestijn is zeer dynamisch. Hier krijg je de kans om les te geven, om de tijd te nemen met een leerling om stof uit te leggen en door te spreken. Het plezier in leren keert vaak terug bij leerlingen. Dat is dan ook de reden waarom ik hier graag werk.
En verder
Ik houd ervan om in mijn vrije tijd bezig te zijn met cultuur, sport, toneelspelen, schilderen en pianospelen. Natuurlijk krijgen mijn leerlingen daar ook een vleugje van mee.
Drs. Jolanda Olie – Nederlands
Drs. Jolanda Olie
Opleiding
Universiteit van Utrecht: Nederlandse taal- en letterkunde
Werkervaring
Al tijdens mijn studie heb ik invalwerk gedaan in het middelbaar onderwijs. Ik heb een tijdje gewerkt bij de faculteit Rechten op de Universiteit van Utrecht. In die periode heb ik tijdelijk bij Instituut Blankestijn gewerkt.
Particulier onderwijs
Het voordeel van het particulier onderwijs is dat je directer contact met de leerlingen hebt. Je kunt de kennisoverdracht daardoor ook beter afstemmen op de individuele leerling.
Instituut Blankestijn
In 2006 solliciteerde ik bij Instituut Blankestijn, naar aanleiding van een advertentie.
Daarvoor had ik hier al eens gewerkt (zie hierboven).
Twee dingen
Toen ik het Instituut bezocht als sollicitant, viel het me op dat het gebouw helemaal niet op een school lijkt. Het Instituut is een huis, de lokalen zijn kamers. Nog steeds vind ik de warmte van het Instituut de meest aantrekkelijke factor: iedereen moet er zich thuis voelen, en daar doe ik als docent ook mijn best voor. De leerling krijgt de gelegenheid om vragen te stellen en er is veel ruimte voor extra begeleiding.
Ik werk in een fijn team met enthousiaste, betrokken collega’s. Dit maakt dat ik al jaren elke dag met plezier naar mijn werk ga. Omdat je als docent altijd dingen kunt verbeteren, blijft het beroep uitdagend.
En verder
Kunst en muziek zijn mijn passies en in mijn vrije tijd ben ik bezig met artistieke projecten of kun je me vinden op een concert of festival.
MEd. Madeleidis Pérez Rivero – Spaanse taal en letterkunde
MEd. Madeleidis Pérez Rivero
Opleiding
Universiteit Hoguin (Cuba): Spaanse taal en cultuur
Universiteit van Utrecht: Spaanse taal en cultuur.
Masteropleiding aan de Hogeschool Utrecht
Werkervaring
Docente Spaans in Cuba, Spanje en Nederland.
Particulier onderwijs
De kleine groepen in het particulier onderwijs zijn aantrekkelijk. Juist in dit soort groepen kun je goed uitleggen, soms één op één.
Instituut Blankestijn
In 2003 zocht ik een baan in Nederland. Ik las van Instituut Blankestijn dat het de oudste en de duurste school voor particulier onderwijs was. Daar wilde ik wel werken en dat gebeurde.
Twee dingen
Mijn aanpak is praktijkgericht, waardoor de leerlingen het snel en natuurlijk oppakken. En als ze iets willen weten over de taal of een van de landen waar Spaans wordt gesproken, zijn ze met een ‘paar clicks’ op internet bij de antwoorden. Dat geeft energie, zowel voor hen als voor mij.
Met kleine groepen ben je flexibeler dan met grote, je kunt meer gebruikmaken van je creativiteit. Bij alles moet je natuurlijk gericht zijn op het resultaat.
En verder
Niet iedere leerlingen heeft Spaans nodig voor het vervolgonderwijs. Ik vind het mooi als ze dan toch mijn vak kiezen. Later merken ze vaak hoeveel plezier ze ervan hebben.
Dr. Feiko Postma – Geschiedenis
Dr. Feiko Postma
Opleiding
Lerarenopleiding geschiedenis en Duits (Delft)
Universiteit van Leiden: geschiedenis
Werkervaring
Internationale nachttreinen (verantwoordelijke voor een deel van de trein)
Docent Duits en nieuwsanalyse aan École Tunon (Den Haag)
Docent op diverse middelbare scholen (o.a. Goes en Den Haag)
Particulier onderwijs
Bij École Tunon kwam ik in aanraking met het particulier onderwijs. Maar pas toen ik bij Instituut Blankestijn kwam, wist ik: ‘Dit is mijn plek.’ Ik had het vanaf het eerste uur naar mijn zin.
Instituut Blankestijn
Sinds 1991 werk ik bij Instituut Blankestijn als docent geschiedenis. In 2008 werd ik conrector. Het aantrekkelijke van hier werken is het lesgeven aan kleine groepen en door het veelvuldige trainen merken dat de leerlingen vooruitgaan.
Twee dingen
Het leuke is dat je van de leerlingen iets persoonlijks terugkrijgt, wanneer je hen persoonlijk benadert. Hier bij Blankestijn heb ik een goede persoonlijke band met de leerlingen kunnen ontwikkelen.
Studeren/schrijven en lesgeven heb ik altijd gecombineerd. Die twee kanten hebben elkaar beïnvloed en op beide gebieden heb ik er voordeel aan gehad.
En verder
In 2003 promoveerde ik in Leiden. Al mijn schrijf- en onderzoekswerk had ik nooit kunnen verrichten op een andere school. Overdag gaf ik ontspannen les en verheugde ik mij op het schrijven in de avonduren, terwijl ik ’s avonds al weer met veel genoegen vooruitkeek naar de lessen van de volgende dag.
Mijn hobby’s: Duitse en Franse literatuur, schrijven, Bach, Vivaldi, renaissancemuziek, Schubert, Moody Blues, Beatles en alle andere mooie muziek uit de jaren ’60. Verder natuurlijk Feyenoord, een gevoel zonder weerga!
Boekpublicaties:
Als een druppel op een gloeiende plaat. De Saksen in Transsylvanië. (2009)
De repatriëring van Sovjetonderdanen uit Nederland 1944-1956. Mythe en waarheid (dissertatie). (2003)
De zoon die niet was. (2012)
Veranderende tijden 1795-1939. (2012)
Een historisch overzicht van de twintigste eeuw I (1871-1939), Soest 2013.
De nachttrein bleef rijden. (2015)
Grote mogendheden en hun neergang. Verdiepingsbundel geschiedenis, Soest 2017.
Begrijp je nu waarom ik niet huilde…? 74 blz., Soest 2019.
Andreas Schmidt. Een kleine Führer in Roemenië met grote idealen. Soesterberg 2021.
‘Op verzoek van onze Russische vrienden…’ Ostarbeiterinnen en de Nederlandse autoriteiten 1944-1946, Soesterberg 2022.
Nederlandse achterhoedegevechten op de Donau. De Continentale Motor Scheepvaart Maatschappij in de spiegel van internationale verhoudingen 1938-1956, Soesterberg 2023.
Artikelen:
‘De Duitsers in Roemenië: van Gastsiedler tot Aussiedler’, Internationale Spectator 38(1984-4) Blz. 203-211.
‘De repatriëring van Sovjetburgers uit Nederland: mythe en waarheid’, Tijdschrift voor Geschiedenis 112(2000) Blz. 30-49.
‘Hongarije en Roemenië, gevangenen van het verleden’, Internationale Spectator 41(1987-4) Blz. 364-371.
‘Mennonieten tussen vrijheid en dictatuur. Nederlands-Russische onenigheid in de spiegel van naoorlogs repatriëringsbeleid’ Doopsgezinde Bijdragen Nieuwe Reeks 26 (2000) Blz. 111-121.
‘Sombere Petersburgse vertellingen: Nederlandse diplomaten en het verval van een ancien régime’, In: Bart van der Boom en Femme S. Gaastra (red.), Kerk, Cultuur en Koloniën. Opstellen over Nederland rond 1900 (Amsterdam 2005) Blz. 229-242.
‘The final exodus of Romania’s Germans’, Plural Societies 20(1991) Blz. 89-107.
Verder: artikelen in een aantal regionale historische bladen, opiniërende artikelen in Nederlands Dagblad, Provinciale Zeeuwse Courant, de Volkskrant en NRC Handelsblad. Interviews: Wereldomroep over het Nederlandse beleid tegenover de Russische displaced persons in 1944-1956 (Engelstalige uitzendingen) en OVT naar aanleiding van mijn dissertatie.
Pieter de Ruiter – Wis- en natuurkunde, ICT zaken
Pieter de Ruiter
Opleiding
Lerarenopleiding (SOL, Utrecht): wis- en natuurkunde
Opleiding “Docenteninformatica”
Werkervaring
Docent wiskunde op verschillende scholen in Utrecht. Bij CMG was ik consultant en bij ABN Amro en IBM: ontwerper, technisch architect.
Particulier onderwijs
Ik wilde graag lesgeven en ICT combineren. Nadat ik bij het grootschalige IBM had gewerkt, was ik wel toe aan een organisatie waar op kleinere schaal werd gewerkt.
Instituut Blankestijn
Sinds 2007 ben ik bij Instituut Blankestijn leraar wiskunde, rekenen en informatica. Ook verzorg ik de ICT.
Twee dingen
Het is leuk om leerlingen in mijn kamer te ontvangen en hun de wondere wereld van de getallen en de logica uit te leggen. Je ziet mij ook wel eens in de stoffige kasten waar de server staat te draaien, of in het computerlokaal om met leerlingen te werken aan hun examenopdrachten.
En verder
Verder ben ik de fotograaf tijdens belangrijke gebeurtenissen op school en in mijn vrije tijd ben ik bassist en geluidstechnicus.
Particulier onderwijs
Min of meer bij toeval kwam ik in aanraking met het particulier onderwijs. Door wat ik te horen kreeg, was ik meteen geïnteresseerd.
Instituut Blankestijn
Via een vriend kwam ik in 2002 in contact met Instituut Blankestijn. Er was van beide kanten meteen een klik. Ik werd aangenomen als docent scheikunde. Intussen ben ik ook mentor en decaan.
Twee dingen
Dat er gewerkt wordt kleine groepen (maximaal acht leerlingen) sprak me direct aan. Juist daardoor is er persoonlijk contact met je leerlingen mogelijk. Leerlingen zijn op Blankestijn niet een nummer maar een persoon met een voorgeschiedenis, jongelui met sterke en zwakke punten waar je heel gericht mee aan de slag kunt gaan. Juist dit persoonlijke contact zorgt ervoor dat ik nu al zoveel jaar met plezier les geef op het instituut.
Zowel binnen als buiten de les vind ik het persoonlijke contact erg belangrijk. Een van mijn taken naast het lesgeven is daarom ook het mentoraat. Dit geeft je de mogelijkheid om de leerlingen op een andere manier te begeleiden en soms bij te staan. Aan het eind van elk examenjaar neem ik dan ook met trots en een beetje weemoed afscheid van mijn ‘kindjes’.
En verder
Tijdens de Blankestijnjaren is er veel gebeurd in mijn leven, van een jonge twintiger die net begon ben ik geworden tot een ervaren docent. Ondertussen ben ik getrouwd en zijn er twee kinderen geboren, Tom en Floor. Ik ben verhuisd van Utrecht naar Houten en toen de kinderen wat ouder waren, ben ik weer gaan volleyballen. Het instituut is in die tijd een constante factor gebleven, een plek waar ik elke dag met plezier naar toe ging, en hopelijk nog heel lang naar toe zal blijven gaan.
Drs. Jan Schage – Engels
Drs. Jan Schage
Opleiding
Rijksuniversiteit Groningen: Engelse taal- en letterkunde
Radbouduniversiteit Nijmegen: Engelse letterkunde, Oud-Engelse taalkunde, Theorie van de vakdidactiek en Film en Opvoeringskunsten
Werkervaring
Vanaf 1989 heb ik als docent Engels (en decaan) gewerkt op diverse scholen, in Roermond, Culemborg, Nijmegen, Hengelo, Tilburg, Stevensbeek, Arnhem en Utrecht.
Particulier onderwijs
Uiteindelijk ben ik bij het particulier onderwijs terechtgekomen. Het spreekt mij aan dat van docenten en leerlingen resultaten verwacht worden.
Instituut Blankestijn
Instituut Blankestijn, de oudste particuliere school van Nederland, heeft op het terrein van goed en gedegen onderwijs een uitstekende naam. Ik werk er vanaf 2011 met veel plezier als docent Engels, decaan en mentor.
Twee dingen
De lijnen zijn kort, de collega’s experts in hun vak, de sfeer onder docenten en leerlingen open en plezierig: an incentive to gain further knowledge!
En verder
De gebieden die mijn studies bestrijken bieden een aardige inkijk in mijn interessesferen: de schoonheid van de literatuur, de bondigheid van het Oud-Engels, het overbrengen van opgedane kennis aan jonge mensen, dit gehuld in het creatieve jasje van een boeiende presentatie.
Jeroen Sloot – Bedrijfseconomie
Jeroen Sloot
Opleiding
In Zwolle heb ik na het vwo, bedrijfskundige informatica en bedrijfseconomie gestudeerd. In Tilburg heb ik de master bedrijfseconomie gedaan.
Werkervaring
Eerst ben ik in het bedrijfsleven werkzaam geweest in de boekhouding en de ICT. Daarna ben ik het onderwijs in gegaan. Ik heb gewerkt op scholen in Almere en Harderwijk.
Particulier onderwijs
Vooral het contact met leerlingen vind ik leuk en het feit dat onderwijs inderdaad elke dag anders is. Bij het particulier onderwijs is het contact met leerlingen directer en het werk is ook afwisselender, omdat je er naar streeft om maatwerk af te leveren.
Instituut Blankestijn
In 2008 heb ik een open sollicitatie gestuurd naar Instituut Blankestijn. Na een tijdje werd er contact met mij opgenomen en daarna ben ik al snel begonnen als docent management en organisatie en economie.
Twee dingen
Inmiddels kennen de leerlingen mijn manier van werken. Een nieuw onderwerp start ik altijd met een korte uitleg en daarna behandel ik een opgave als voorbeeld. Leerlingen kunnen dan zelf aan de slag met opdrachten. Als het nodig is, volgt er meer uitleg. Mijn doel is pas bereikt als alle leerlingen in staat zijn om zelfstandig hun taken te maken. In mijn lessen wordt in het algemeen goed gewerkt in een prettige sfeer.
En verder In mijn vrije tijd ben ik actief bezig bij mijn voetbalclub Flevo Boys in Emmeloord en moet ik alles volgen wat met Feyenoord te maken heeft.
Drs. Robert Wilborts – Economie
Drs. Robert Wilborts
Opleiding
Universiteit van Tilburg: economie
Universiteit van Amsterdam: postdoctorale controllersopleiding
Werkervaring
Als business controller bij NS heb ik me beziggehouden met de bedrijfseconomische zaken die komen kijken bij het rijden van treinen. Daarnaast ben ik werkzaam geweest als docent economie op een andere particuliere school in Amersfoort.
Particulier onderwijs
Binnen het particulier onderwijs leer je als docent de leerlingen echt kennen. Kleinschalig en samen toewerken naar mooie resultaten die in het reguliere onderwijs zeker niet altijd haalbaar blijken.
Instituut Blankestijn
Meteen bij de kennismaking voelde Instituut Blankestijn al aan als een grote familie waar zowel docenten als leerlingen open en vriendelijk met elkaar omgaan. Bij een andere particuliere school had ik het lesgeven in kleine groepen al ervaren en dat werkt geweldig, zeker bij Instituut Blankestijn waar de leerling écht centraal staat.
Twee dingen
Enerzijds ben ik economiedocent, waarbij de leerlingen in korte tijd alle ins en outs van het economisch examenprogramma leren kennen. Daarnaast zie ik het als mijn taak om leerlingen bij te staan om, zelfstandig, te leren om het allerbeste uit zichzelf te halen. Daarbij doel ik niet uitsluitend op de studieresultaten, maar juist ook als mens die zijn of haar passie leert kennen, zijn hart durft te volgen en dromen weet waar te maken.
En verder
Naast mijn werk ben ik een fervent sporter die eigenlijk alle sporten leuk vindt. Ik sla graag een balletje op de squashbaan, loop regelmatig een rondje hard, stap op mijn kitesurfplank en ik besteed ook aandacht aan mijn innerlijke mens middels yoga en meditatie.
Drs. Sake Schoorl – Geschiedenis
Drs. Sake Schoorl
Opleiding
Universiteit Leiden: MA Political Debate (history)
Lerarenopleiding: Iclon, 1e graads docent Geschiedenis.
Werkervaring
Docent geschiedenis gymnasium Den Haag
Vestigingsmanager wijnwinkel
Particulier onderwijs
Kleinschaligheid en de volledige aandacht die recht doet tot elke leerling.
Instituut Blankestijn
Wegens een verhuizing pour l’amour naar Utrecht was ik op zoek naar een baan die dicht bij huis was. Instituut Blankestijn kwam op mijn pad en sprak mij direct aan. Na twee gesprekken kon ik bijna meteen beginnen.
Twee dingen Niet alleen binnen maar ook buiten de les is de band met leerlingen belangrijk. Soms is er bij onderprestatie meer aan de hand dan je in eerste instantie denkt. Goed contact met leerlingen zorgt voor inzicht in de persoonlijkheid om zo het optimale uit de leerling te halen.
Daarnaast is een positieve instelling essentieel in de les. Dit betekent enthousiasme en ruimte voor persoonlijke verhalen. Vanzelfsprekend gepaard met een flinke dosis humor. Immers; een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
En verder
Zoveel mogelijk uit het leven halen. Vele liefhebberijen waar de balans altijd zoek is.Ontembare passies naast het onderwijs: mijn vriendin, koken, een goed glas wijn, fitness, boeken op papier, Utrechtse filmhuizen en muziek in alle vormen en maten.
Werkervaring Instituut Blankestijn is de eerste school waar ik vast in dienst ben. Daarvoor heb ik lessen gegeven bij bijles- en bijscholingsinstituten voor bètavakken, en op een klein go-schooltje in Zuid-Korea.
Particulier Onderwijs Elke particuliere school is natuurlijk anders, net als elke reguliere school. Wat mij aanspreekt aan het Blankestijn-onderwijs zijn de opties voor de leerling en de vrijheid voor de docent om elke leerling op zijn/haar eigen manier echt succes te laten ervaren.
Instituut Blankestijn Toen ik terug was in Nederland, na mijn universitaire avontuur in Zuid-Korea, zocht ik een school die openstond voor een traject waarbij ik naast mijn werk ook de lerarenopleiding kon voltooien. Bij Instituut Blankestijn is toen besloten om in mij te investeren.
Twee dingen Veel van onze leerlingen hebben wat extra aandacht nodig; sommigen willen dat in de vorm van bijles, waar anderen juist verdiepende stof nodig hebben. Maar ook is er aandacht voor plannen en voorbereiden. Dat betekent dat we als docenten dikwijls op onze tenen lopen om alles bij te houden. Soms is dat zwaar, maar aan het eind van het jaar is er altijd resultaat. Een grote groep geslaagde en erg dankbare leerlingen maakt dan de tijd die wij in ze geïnvesteerd hebben dubbel en dwars waard.
Als docent probeer ik mijn leerlingen ter motivatie altijd context of verdieping te bieden. De uitdaging bij Instituut Blankestijn ligt dan in de tijdsdruk; leerlingen komen meestal in één jaar hun examen halen, en moeten in dat jaar door een hele bult stof heen. Toch maken de kleine groepen en de inzet van de leerlingen het altijd mogelijk om even te kijken naar wiskunde ‘buiten het boek’. Ik geniet ervan om de leerlingen bij wiskunde A te laten zien waar ze exponentiële verbanden tegenkomen of waar ze kansrekening voor kunnen gebruiken. De leerlingen bij wiskunde B geef ik extra handvatten om ingewikkelde integralen uit te rekenen. Met de leerlingen bij wiskunde D kan ik discussiëren over welke kant van ons enorm veelzijdige vak we als keuzeonderwerp gaan belichten.
En verder Buiten het werk besteed ik veel tijd aan sport en denksport.
In 2018 heb ik het EK ultimate frisbee gespeeld in Hongarije en een jaar later trainde ik voor het WK in eigen land. Helaas ging dat laatste niet door vanwege corona.
Daarnaast speel ik elk jaar veel go-toernooien, waaronder het NK. Mijn beste prestatie tot nu toe is een derde plaats.
Op moment van schrijven ben ik net vader geworden van een zoontje. Samen met hem en mijn vriendin woon ik in Utrecht.
Drs. Maus Beurskens – Wis- en natuurkunde
Drs. Maus Beurskens
Opleiding Doctoraal natuurkunde aan de Universiteit Utrecht en de lerarenopleiding natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam.
Werkervaring Sinds 2011 ben ik docent natuurkunde en wiskunde. Ik heb lesgegeven op een school voor vso (voortgezet speciaal onderwijs) in Amersfoort met specialisatie ASS, op een vso in de Bijlmer en op de lerarenopleiding tweedegraads van de Hogeschool Utrecht. Daarvoor heb ik meer dan tien jaar gewerkt als sociotherapeut in diverse jeugdgevangenissen.
Particulier onderwijs Op het particulier onderwijs kun je als docent de leerlingen de aandacht geven die zij verdienen en die leerlingen nodig hebben. Je kent alle leerlingen en kunt echt onderwijs op maat bieden.
Instituut Blankestijn Na het lezen van een advertentie heb ik gesolliciteerd bij Instituut Blankestijn. De kleinschaligheid en de flexibiliteit vind ik fantastisch. Problemen worden direct opgelost en het onderwijsaanbod wordt continu aangepast aan de behoefte van de leerling. Daardoor heb ik het gevoel dat je, zowel als leraar als als leerling, de lessen echt effectief besteedt.
Twee dingen Wat lesgeven leuk maakt is het contact met de leerlingen. Door de kleine klasjes krijg je de ruimte leerlingen goed te leren kennen. Er wordt door mij en mijn collega’s hard gewerkt in een leuke sfeer. De dagen vliegen voorbij: time flies when you’re having fun.
En verder Het grootste gedeelte van mijn vrije tijd besteed ik aan sportklimmen. Daarnaast ga ik graag mountainbiken of schaatsen en ben ik een fervent schaker. In de vakanties ben ik ofwel in de bergen te vinden om te downhillen of te klimmen ofwel op reis in een liefst ver buitenland.
Werkervaring
Eerst ben ik werkzaam geweest op een havo/vwo-school in Zeist. Na een jaar heb ik de overstap gemaakt naar Instituut Blankestijn.
Particulier onderwijs
De kleine klassen maken het voor mij gemakkelijk een goede band op te bouwen met mijn leerlingen. Op deze manier kan ik mijn leerlingen zo goed mogelijk begeleiden op school. Maatwerk staat hierbij voorop en dit maakt elke dag anders en spannend. Met de kleine klassen en de goede band is het voor mij mogelijk de leerlingen te helpen bij het zelfstandig leren en het beste uit henzelf te halen.
Instituut Blankestijn
In 2020 heb ik een open sollicitatie gestuurd naar Instituut Blankestijn. Na het eerste gesprek werd meteen duidelijk dat ik hier helemaal op mijn plek was. Nu werk ik hier met veel plezier.
Twee dingen
Een leuke en informatieve les staat bij mij centraal. Ik wil de leerlingen niet alleen wat leren over algemene economie, ik wil de leerlingen ook daadwerkelijk leren kennen. Dit zorgt voor een werksfeer die prettig is voor mij en mijn leerlingen: er moet hard gewerkt en gelachen kunnen worden.
En verder
In mijn vrije tijd ben ik actief bezig met sporten. Een voetbalwedstrijd bij FC De Bilt of zelf lekker sporten. En niet te vergeten mijzelf ontwikkelen als docent tijdens mijn master.
Tom Reingoudt – Wiskunde
Tom Reingoudt
Opleiding
Universiteit Utrecht: Wiskunde
Werkervaring
Veel verschillende baantjes buiten het onderwijs, in het onderwijs ben ik twee jaar werkzaam geweest op een middelbare school in Zeist.
Particulier onderwijs
De kleinschaligheid van het particulier onderwijs spreekt mij sterk aan doordat je veel contact hebt met leerlingen en collega’s.
Instituut Blankestijn
Sinds schooljaar 2021/2022 ben ik werkzaam op Instituut Blankestijn. Toen ik de vacature zag, was ik meteen geïnteresseerd. Na een fijne kennismaking was ik er al snel van overtuigd dat ik het hier wel naar mijn zin zou hebben.
Twee dingen
Mijn doel als docent is dat de leerling met een voldaan gevoel kan terugkijken op een les. Deze voldoening zit hem in een leerzame les in een rustige leeromgeving. De focus zal altijd liggen bij de lesstof maar ook uit het persoonlijke contact met de leerlingen kan ik veel voldoening halen.
En verder
Mijn werk probeer ik zo ontspannen mogelijk te doen en zo spendeer ik mijn vrije tijd ook. Mijn interesses zijn: literatuur, schaken en sport. Hoewel ik het graag rustig aan doe, ben ik wel competitief ingesteld, dus een uitdaging zal ik dan ook niet snel uit de weg gaan.
Rens Huisman – Engels
Rens Huisman
Opleiding HAN Nijmegen: docentenopleiding Engels
Werkervaring 2020-2021 Docent Engels en mentor VMBO Trivium College in Amersfoort. Daarvoor verschillende stages over alle niveaus van het voortgezet onderwijs.
Particulier Onderwijs Wat mij aanspreekt aan het particulier onderwijs is de ruimte die je hebt om iedere leerling de aandacht te geven die hij/zij verdient. Je hebt de tijd om je leerlingen goed te leren kennen en kunt ze zo beter bieden wat ze nodig hebben.
Instituut Blankestijn Bij het zoeken naar een andere baan kwam een vacature bij Instituut Blankestijn voorbij. Ik had mij nog niet verdiept in particulier onderwijs, maar de persoonlijke aandacht en het maatwerk die bij Instituut Blankestijn centraal staan spraken mij aan.
Twee dingen In mijn lessen streef ik ernaar te variëren in onderwerpen om zo aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Daarnaast stimuleer ik ook graag de creativiteit van de leerlingen om ze zo te helpen hun vertrouwen en taalvaardigheid te vergroten.
En verder Naast mijn werk ben ik jaren actief geweest als slagwerker bij verschillende fanfareorkesten. Tegenwoordig ben ik nog steeds drummer in een hobby-bandje en altijd op zoek naar nieuwe muziek om naar te luisteren.
Gineke Otter – Kunst
Gineke Otter
Opleiding
Windesheim: docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving, afstudeerrichting educatie
Artez: Art & Design
Werkervaring
Als docent beeldend o.a. bij scholen in Zeist, Utrecht en Nieuwegein. Ik geef les op het regulier en speciaal voortgezet onderwijs, en op basisscholen.
Verder help ik een school bij de visievorming op het gebied van de kunstdisciplines. Ik ben betrokken hij het inpassen van beeldende vorming in het huidige curriculum, ateliers inrichten op scholen, geef teamtrainingen op beeldend gebied aan docenten.
Ik heb Kunst op Recept helpen opstarten en ben projectassistent en uitvoerend docent beeldend.
Ten slotte hou ik me bezig met het bedenken, maken, coördineren en uitvoeren van projecten voor gemeenten en andere instanties (bijvoorbeeld Lister, welzijnsorganisaties, jongerenwerk, ouderenwerk, sportbond).
Particulier onderwijs
Het particulier onderwijs trekt mij erg aan en ik heb meteen zonder aarzelen op de vacature gereageerd. Ik geef meer op projectbasis les op andere scholen en leer daardoor niet altijd de leerlingen goed kennen. Op Instituut Blankestijn is het geweldig dat je zo persoonlijk les kan geven en de leerlingen beter leert kennen.
Instituut Blankestijn
Sinds 2021 werk ik bij Instituut Blankestijn als docent Kunst en Beeldende Vorming. De sfeer tussen de collega’s is erg goed en dat straalt ook uit naar de leerlingen. De leerlingen worden gezien en gekend. Er wordt van alles mogelijk gemaakt om goed en kundig les te kunnen geven.
Twee dingen Ik begrijp bij de jongeren erg goed dat ze soms om wat voor een reden dan ook van school moeten switchen. Zelf heb ik niet erg mijn best gedaan op het atheneum en moest vervolgens naar een opleiding voor apothekersassistente. Na werkervaring in de apotheek ben ik uiteindelijk toch bij de kunstacademie terechtgekomen. Dat juist ik, die vervelende puber, later als docent voor de klas zou staan! Tijdens mijn stages van beeldend docent was ik verkocht aan het onderwijs, ik ben van de leerlingen gaan houden. Elke leerling is uniek, waardevol en tot veel in staat, alleen moeten sommigen dat zelf nog gaan zien en wij zijn ervoor om ze daarbij te helpen, ze te laten verbazen over wat ze eigenlijk allemaal kunnen.
Mijn manier van lesgeven is positief: naast de leerling gaan staan om ze te helpen, samen dingen ontdekken.
En verder Als docent Kunst en Beeldende Vorming houd ik veel van allerlei soorten vormen van kunst; van klassieke kunst van de gouden eeuw tot de ontwikkeling van de straatkunst nu. Daarnaast vind ik het gebruik van verschillende technieken en van allerlei materialen ook erg leuk; van boetseren, schilderen, design tot greenscreen of street art. Ik word al gauw ergens enthousiast van. En ik geloof dat iedereen het kan!
Ik ben gelukkig getrouwd en heb drie leuke, studerende kinderen. We doen graag gezellige dingen met elkaar.
Op vakantie gaan, nieuwe dingen ontdekken en uit rusten is heerlijk. Maar het is ook fijn om met een jongerengroep of met ons gezin naar een arm land/gebied af te reizen en de mensen daar te helpen, ze wat van onze tijd, geld en aandacht te geven. Je denkt hen veel te geven, maar ontvangt zelf zoveel meer, heel waardevol.
Sheila Wagemann – Duits
Sheila Wagemann
Ik ben als Duitse geboren en opgegroeid in Berlijn. Na mijn Abitur (vwo-eindexamen) wilde ik vooral veel van de wereld zien en besloot ik om internationale politiek en rechten in Melbourne en Londen te studeren. Toen ik een aantal jaren als jurist bij banken had gewerkt, merkte ik dat ik daar altijd ongelukkig was.
Voor de liefde kwam ik naar Nederland en was toen op zoek naar een baan die wel bij me past. Ik begon een zij-instromer lerarenopleiding voor Duits aan de Universiteit van Amsterdam. Ik was meteen verkocht toen ik stage mocht lopen bij het Montessori Lyceum Amsterdam (1.5 jaar in totaal) en daarnaast geesteswetenschappelijke vakken en pedagogiek mocht studeren. Ik wist meteen dat ik als docent Duits eindelijk mijn plekje had gevonden.
Opleiding:
Lerarenopleiding aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) cum laude afgerond.
Werkervaring:
Na mijn studie heb ik nog ervaring opgedaan als onderzoeksassistent aan de UvA en bij de bacheloropleiding Duits aan de Hogeschool van Amsterdam.
Particulier onderwijs
Sinds September 2022 versterk ik trots het team van Instituut Blankestijn.
Ik vond het zeer aantrekkelijk om met zo kleine groepen te werken. Hier hoef ik me niet bezig te houden met ordeverstoringen maar kan me volledig concentreren op het overbrengen van de lesstof.
De kleine klassen waarbij iedereen elkaar goed kent, zorgen er ook voor dat leerlingen bij me meer Duits dan in het regulier onderwijs spreken omdat ze niet bang zijn voor ‘gezichtsverlies’. Heel waardevol bij het leren van een vreemde taal!
Ook dat ik hier tijdens mijn lessen op individuele interesses van leerlingen kan inspelen en ze één op één aandacht in een warm pedagogisch klimaat kan bieden, geeft mij veel voldoening. Ik ben ervan overtuigd dat wie je aandacht geeft, groeit.
Twee dingen
Boeiende lessen over mijn Heimatland te ontwikkelen, die aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen, geeft mij veel plezier.
Omdat het ontwikkelen van toetsen en lessenseries al tijdens mijn lerarenopleiding mij zo goed beviel, ben ik ook nog als toetsontwikkelaar Duits in het particulier onderwijs werkzaam.
Hobbies
Mijn hobbies zijn knutselen met mijn kinderen, yoga, fitness, boeken (op papier) en (zoals heel veel van mijn Landsleuten) winkelen in mijn Lieblingsladen HEMA.
Corry Vriesema – Grieks en Latijn
Corry Vriesema
Opleiding
Gymnasium (uiteraard), Klassieke talen (Universiteit Leiden), Pedagogiek en Onderwijskunde (Universiteit van Amsterdam).
Werkervaring
Heel veel. Ik heb gewerkt in het basisonderwijs, in het middelbaar onderwijs en in het universitair onderwijs. Momenteel werk ik in het middelbaar onderwijs omdat daar mijn passie voor Latijn en Grieks het beste tot zijn recht komt.
Particulier onderwijs
Ik heb voor het particulier onderwijs gekozen omdat ik daar nog geen ervaring mee had. Ik ben erg benieuwd naar allerlei soorten onderwijs.
Instituut Blankestijn
Er was een vacature. Bovendien is het instituut centraal gelegen in Nederland. Dat maakt het goed bereikbaar. Mijn werk op het instituut is daardoor goed te combineren met mijn andere werkzaamheden.
Twee dingen
Mijn hart ligt echt bij de klassieke talen. Grieks en Latijn zijn niet dood, ze zijn springlevend. Vandaag de dag kom je overal in de kunst, cultuur, geneeskunde en rechten sporen van de klassieken tegen. Onderwijs is een andere zaak die mij na aan het hart ligt. Ik vind ervaring met onderwijs in al zijn facetten erg leuk.
En verder
Ik heb oog voor de natuur en maak graag realistische olieverfschilderijen.
René Lohman – Lichamelijke Opvoeding
René Lohman
Opleiding ROC Gooi- en Vechtstreek: Sport & bewegingscoördinator niveau 4
Werkervaring Ik ben al tien jaar personal trainer bij een bedrijf dat werkt met een team van tien tot vijftien trainers. Ik verzorg trainingen en ben daarnaast ook verantwoordelijk voor het opleiden en bijscholen van het trainers-team.
Particulier onderwijs Particulier onderwijs betekent veel persoonlijke aandacht. Dat is voor mij waardevol omdat je daarmee meer waarde kunt meegeven aan de leerlingen. Het is mijn doel jonge mensen in beweging te krijgen met een glimlach en daardoor stiekem hun motorische vaardigheden en vitaliteit te verbeteren.
Instituut Blankestijn Deze baan kwam via via op mijn pad en past precies bij de combinatie van werk die ik leuk vind: vakdocent in het onderwijs en personal trainer/ het opleiden van trainers.
Twee dingen Ik vind het mooi om leerlingen meer laten doen dan ze zelf gedacht hadden te kunnen doen. Het geeft mij voldoening om ze uit hun comfortzone te trekken en zo groei te realiseren.
Door mijn kennis over – en ervaring met sport en bewegen en door mijn affiniteit met persoonlijke aandacht voel ik me thuis bij Blankestijn.
En verder In mijn vrije tijd doe ik graag leuke dingen met mijn gezin. Natuurlijk hou ik me ook bezig met sport, het liefste met voetbal of met boksen. In de warmere maanden (lente/zomer) ben ik vaak vissend aan de waterkant te vinden, op jacht naar de grote karpers. Verder ben ik graag buiten: geen enkel mens is een binnenmens…
Onderwijs ondersteunend personeel
Bert van Beek – Conciërge
Bert van Beek
Als conciërge ben ik altijd druk in de weer met het opknappen van het prachtige historische pand, hulp bij allerlei andere klussen en hou ik contact met de leerlingen.
Mr. Dick Hein – Roostermaker
Mr. Dick Hein
Opleiding
Nederlands Recht Universiteit Utrecht. Afstudeerrichting Bedrijfs- en sociaal-economisch Recht Hogeschool Utrecht, leraar Basisonderwijs
Werkervaring
Via een studentbaan als chauffeur ben ik bij de rechtsvoorgangers van TNT Nederland BV (PTT Post koeriersafdeling EMS) als planner werkzaam geweest. Daarna als Functioneel Beheerder bij TNT Nederland. Leerkracht op verschillende basisscholen, o.a. in Amersfoort, Bussum, Utrecht e.o.
Particulier onderwijs
Tot het begin van mijn werkzaamheden had ik geen ervaring met particulier onderwijs. De complexiteit van het roosteren, door de keuzemogelijkheden van vakken door leerlingen trok mij zeer aan.
Instituut Blankestijn
Werkzaam in het onderwijs kende ik de naam Instituut Blankestijn. Ik wist dat het instituut een naam had als het gaat om werken in kleine groepen. Dat werkt prestatie verhogend, zowel voor de leerling als de docent. Dat sprak mij natuurlijk aan en ik ben blij dat ik inmiddels onderdeel van het instituut ben geworden.
Twee dingen
In het werk is het zaak om het uiterste uit jezelf te halen. In mijn geval betekent dat een voor iedereen acceptabel rooster maken. Door de veelheid aan gegevens is het een complexe zaak en dat is de uitdaging.
Verder is het prettig te merken dat het niveau van gesprekken in de lerarenkamer hoog is. Je merkt aan alles dat leerkrachten afgestudeerd zijn; de gevatheid van opmerkingen, maar ook de ondersteuning die je ondervindt bij het begin van een nieuwe baan. Dat is prettig en werkt motiverend.
En verder
Ik ben getrouwd met mijn lieve vrouw Karolien en we hebben een zoon van inmiddels 16. Dus ook in de privésfeer heb ik met onderwijs te maken. Hobby’s zijn voetbal (inmiddels meer passief dan actief; dit laatste als trainer van het team van mijn zoon), wielrennen, fietscrossen, biljarten, koken en lezen. Ik lees veel en zowel de studie- als ontspanningsboeken hebben meestal een historisch tintje.
Debby Palm – Secretariaat
Debby Palm
Al weer vele jaren ben ik werkzaam bij Instituut Blankestijn. Voor alle vragen van leerlingen, docenten en ouders zijn wij het eerste aanspreekpunt. We zien het goede contact met de leerling als basisvoorwaarde.