Werkwijze onderbouw

4 juni 2015

Werkwijze onderbouw

De onovertroffen kwaliteit van het onderwijs bij Instituut Blankestijn is uniek in Nederland door onze werkwijze onderbouw. Het succes in de bovenbouw vwo, mavo en havo wordt bereikt doordat leerlingen goed worden voorbereid in onze onderbouw.

Intensieve begeleiding

Goed voorbereid worden op het diploma in de bovenbouw gaat via intensieve begeleiding in de onderbouw. Ieder vak wordt gegeven door een bevlogen docent die zijn of haar vak tot in de puntjes beheerst. Goed lesgeven begint met een heldere uitleg van de leerstof. Daarna volgt het overhoren. Deze overhoring wordt vlot nagekeken en uitgebreid nabesproken. Bovendien wordt er door geduldig herhalen getraind met vaardigheden.

Mocht een individuele leerling behoefte hebben aan extra uitleg dan is dat ook mogelijk tijdens bijlessen of, zo nodig, na lestijd.  Daarnaast wordt er tijdens en na de lessen hulp geboden bij zaken als planning, studiehouding en studiemethode. In de les wordt dus niet alleen de leerstof uitgelegd, maar ook hoe deze stof moet worden benaderd. Zo’n totaalpakket is bij Instituut Blankestijn vanzelfsprekend.

Leren en ICT

Instituut Blankestijn beschikt over een geheel nieuw glasvezelnetwerk en een nieuw WIFI netwerk gebaseerd op de allerlaatste technieken. Ons instituut streeft ernaar om het grootste deel van de lesboeken te vervangen door digitale programma’s. Er zal ook steeds vaker via de nieuwste technieken worden overhoord. Verder zal er software komen die het werken in de klas gaat ondersteunen. Hierbij kan de docent via speciale software bepalen wat de leerling kan doen op de PC. Hierdoor krijgt de leerling lessen die zo veel mogelijk zijn toegesneden op zijn of haar problemen en talenten.

werkwijze onderbouw Instituut Blankestijn

Uniek particulier onderwijs

Door het kleinschalige karakter van ons instituut is er bij ons meer maatwerk mogelijk dan op reguliere scholen. Er wordt lesgegeven in groepen van maximaal 8 leerlingen. Dat garandeert maximale aandacht voor de individuele leerling in combinatie met de voordelen van het werken in een groep.

Leerlingen gaan allemaal op hun eigen wijze om met wat zij van moment tot moment waarnemen. De manier waarop een individuele leerling reageert op beelden, geluiden en personen noemen wij idiosyncrasie. De docenten van Instituut Blankestijn kennen de idiosyncrasieën van hun leerlingen en zorgen er voor dat hier op de meest geëigende manier mee wordt omgegaan. Alles is er op gericht om de individuele leerling een zo goed mogelijke leeromgeving te bieden, waarin zijn of haar talenten optimaal tot hun recht komen.

Hierdoor bekleedt Instituut Blankestijn een toppositie binnen het particuliere onderwijs in Nederland en is daarmee het synoniem geworden voor topkwaliteit.

Lees hier verder over het instromen op Instituut Blankestijn.