‘Door Instituut Blankestijn maakte ik de juiste keuzes’

Stijn zit in zijn laatste toetsweek op Instituut Blankestijn. ‘Het moet raar lopen als ik het niet red,’ zegt hij. Hij kijkt terug op hoe hij die mooie uitgangspositie voor het examen heeft bereikt.

Op mijn vorige school ging het mis. Ik heb 5 vwo twee keer gedaan en in de zesde kwam ik bij een paar vakken net iets tekort. Eigenlijk heb ik het in de vierde al laten liggen. Toen was ik te druk met activiteiten buiten school. In de zesde bleek dat ik gewoon te weinig basis had.

vanuit de leerling

Ik had het jaar natuurlijk op die school over kunnen doen, maar ik was wel aan een nieuwe school toe. Mijn vader kende Instituut Blankestijn via de hockeyclub en daarom zijn we gaan praten. Meteen viel me op dat er op Blankestijn vanuit de leerlingen geredeneerd wordt en dat is positief.

De docenten hebben allemaal verstand van hun vak en bovendien zijn ze heel goed in staat om hun enthousiasme over te brengen op de leerlingen. Dat maakt leren prettiger.

Er kan op Blankestijn best veel. Er zijn leerlingen die, net als ik, actief buiten de school zijn op het gebied van sport, muziek of ondernemerschap. Doordat het onderwijs hier zo gestructureerd is, is dat best met het schoolwerk te combineren. Je resultaten moeten natuurlijk wel op orde zijn.

vriendschappen

Ik kende hier niemand, maar elk jaar is er veel nieuwe instroom, zodat je al gauw nieuwe mensen leert kennen. Intussen heb ik hier hechte vriendschappen opgedaan.

Eigenlijk hoefde ik maar twee vakken te halen, maar ik doe er zeven. Ik krijg ook de stof van 5 vwo opnieuw, omdat ik juist de basis miste. In plaats van wiskunde C doe ik wiskunde A, zodat ik meer mogelijkheden krijg. En ik volg vakken die nieuw zijn voor mij, zoals informatica en management en organisatie.

leren leren

Op Blankestijn heb ik vooral leren leren. De vakdocenten kunnen je heel goed uitleggen hoe je bepaalde vraagstukken moet aanpakken. Op Instituut Blankestijn worden de vakken op een veel hoger niveau gegeven dan op mijn vorige school. Ook krijg ik hier concrete aanwijzingen, die ik op kan volgen. Niet iets als ‘Je moet meer de diepte in’.

Blankestijn biedt helderheid en structuur en ze leren je ook om zelf structuur aan te brengen. Daar heb ik ook bij mijn vervolgopleiding wat aan.

vervolgopleiding

Doordat ik hier op school zit, heb ik de juiste keuze kunnen maken voor mijn vervolgopleiding. Op een ouderavond was er een presentatie van Nyenrode Business University. Dat sprak me aan: een opleiding tot het ondernemerschap; een universitaire studie, op een praktische manier. Ik heb meteen een afspraak gemaakt.

Ik ging de selectieprocedure in en ben aangenomen; ik ben niet op de wachtlijst geplaatst. Het was in mijn voordeel dat van Blankestijn kom en dat ik veel activiteiten op de hockeyclub (SCHC) heb ontplooid: ik ben contactpersoon voor het studentenhockey en doe de begeleiding en organisatie van verschillende evenementen. Daarnaast ben ik zeilinstructuur.

winnaar op Nyenrode

In maart heb ik op Nyenrode meegedaan met een business game. Je moest een businessplan presenteren, uitgaande van een bedrijfsconcept met internationale insteek. Ons team werd eerste. Daarna moest elk teamlid een persoonlijke pitch houden en toen won ik weer. De prijs was een scholarship ter waarde van € 15.000,-.

Het grootste deel van het jaar Blankestijn zit er weer op. Nog een toetsweek en daarna de examens. Dat zal allemaal wel lukken. Ik ben hier zo goed voorbereid, dat ik er alle vertrouwen in heb.

Een jaar Blankestijn – dat lijkt maar kort. Maar ik heb me in dat jaar enorm kunnen ontwikkelen. Ik heb kunnen groeien naar een goede vervolgopleiding. Daar ga ik nog jaren plezier van hebben.